Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja perheiden terveydenhoitotyö -harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO47-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.10.2019 - 10.11.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.03.2020 - 22.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00BO47-3012 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija     
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista raskaana olevan, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia asiakaslähtöisesti raskaana olevan, lapsen ja perheen terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä terveydenhoitajatyössä
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

Harjoittelu sisältää laboraatio- ja/tai simulaatio-opintoja 2,5 op
Perhevalmennus; vanhemmuuteen, äitiyteen ja isyyteen kasvun sekä parisuhteen tukeminen
Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
Raskaudenajan seuranta
Suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio -LENE -tutkimukset
Lasten rokottaminen
Lasten tartuntatautien tunnistaminen, ehkäisy ja hoito
Lasten terveyden edistämiseen liittyvät erityiskysymykset
Etsivä terveydenhoitotyö neuvolassa
Terveydenhoitajatyön kirjaaminen

Työmuodot

Työpaja:
Varhainen vuorovaikutus:aktivoiva luento ja harjoitukset
Perhevalmennus: Orientaatio ja perhevalmennusten pitäminen palvelutoiminnassa
Simulaatio /laboraatioharjoittelu: ohjatut harjoitukset
Tehtäväohjattu opetus
Työelämäharjoittelu lasten-ja äitisyneuvolassa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Haapio S. & al. 2009. Perhevalmennus. Edita.
Verkkosivut:
http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/hallinto/palvelut/palvelukuvaus?id=4048:
Perhevalmennus
Perheentuki- sivusto
Vauvamatkalla- sivusto
Perhevalmennuksen käsikirja. Monitoimijainen perhevalmennus.
Vanhemmaksi -työkirja
Perhevalmennus- orientaatiossa osoitettu materiaali (sisältäen fasilitoinnin)

Varhainen vuorovaikutus:
Orientaatiossa osoitettu materiaali
Jari Sinkkonen & Mirjam Kalland (toim.) WSOYpro 2011.Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen.
Lastenneuvolakäsikirja - THL www.thl.fi

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvolassa 5 viikkoa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhainen vuorovaikutus ja perhevalmennus, harjoittelu koululla 2,5 op
Harjoittelu äitiys- ja lastenneuvola 7,5 op

Sisällön jaksotus

Työpajaharjoittelua koululla ennen harjoittelua (katso lukujärjestys). Läsnäolovelvoite.
Harjoittelu neuvolassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Perhevalmennus:
Ohjaustilanne suunnitellaan orientaatioluennolla esitetyn viitekehyksen mukaan ja palautetaan opettajan kertomalla tavalla opettajan kommentoitavaksi ennen valmennuksia. Valmennusosion pitäminen suunnitelman mukaan.

Mahdolliset harjoittelun pienryhmätapaamiset koululla tai sähköinen ohjaus verkossa neuvolaharjoittelun aikana opettajan ilmoittamina ajankohtina.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / (täydennettävä) / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää: hyväksyttyä harjoittelua, läsnäoloa lähiopetuksessa, simulaatioissa/laboraatioissa ja seminaareissa sekä oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
Oppimistehtävät:
VaVu -haastattelu
Perhevalmennus
Itsearviointi
Työelämäpalaute

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Siirry alkuun