Yksilö- ja yhteisöohjaus (lähitoteutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO16-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 17.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tuija Strandén-Mahlamäki
- Kirsi Lautala
- Opintojakso
- SX00BO16
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ohjauksen teoreettisia perusteita. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustyötä tavoitteellisesti asiakasta kuunnellen. Opiskelija osaa soveltaa dialogin periaatteita ohjauksessa. Hän osaa tukea ihmisten osallisuutta moninaisuutta kunnioittavalla tavalla. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita yksilöllisesti jokaisen tarpeet huomioiden sekä yksilö- että yhteisöohjauksessa.
Sisältö
Ohjauksen erilaisia lähestymistapoja. Ohjauksen tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus ja kontekstisidonnaisuus. Ohjaajan roolit. Vuorovaikutusorientaatiot, dialogisen vuorovaikutuksen ulottuvuudet. Oppiminen elämän aikana. Pedagogisen suhteen rakentuminen. Yksilölliset ohjaustarpeet. Yksilö-, ryhmä- ja yhteisöohjauksen perusteet. Arviointitaidot ja oman ohjaustoiminnan reflektointi. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Työmuodot
opetuskeskustelu, harjoitukset, oppimistehtävät
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oheiskirjallisuus, jota tarvitset opintojakson aikana:
1. Kalliola, Kurki, Salmi, Tamminen-Vesterbacka. 2010. Matkalla ohjaajuuteen.
2. Onnismaa. 2007 tai 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta.Kpl 1,2,4.
Syventävää kirjallisuutta, johon voit perehtyä mielenkiintosi mukaan:
Korhonen, Puukari (toim.).2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö.
McLeod J. & McLeod J. 2011. Counselling Skills.
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas.
Vänskä, Laitinen-Väänänen, Kettunen, Mäkelä. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen.
Ryhmäilmiö - ryhmän ohjaajan käsikirja. 2015. http://www.ehyt.fi/sites/default/files/Ryhmailmio_verkko.pdf
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta on myös vaihtoehtoinen toteutus (tot. SX00BO16-3021).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135t
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Yksilö- ja yhteisöohjaus SXH18S1
Opintojaksosta on myös vaihtoehtoinen toteutus (tot. SX00BO16-3021).
Opintojakson suorittaminen edellyttää opiskelijalta tiivistä opiskelua 4.-22.2.2019. Opintojakson itsenäinen työskentely tarkoittaa harjoituksiin valmistautumista, oppimistehtävien ja oppimispäiväkirjan tekemistä ja opintopiiriin osallistumista. Opiskelija suunnittelee itse ajankäyttönsä aikataulutuksessa mainitun itsenäisen työskentelyn ajaksi.
Aikataulutus:
4.2. klo 8.30-11.45 itsenäinen työskentely / Etukäteen suoritettava oppimistehtävä, joka palautetaan 4.2. klo 12 mennessä OMAan opintojakson työtilaan. Oppimistehtävä aukeaa 28.1.2019.
4.2. klo 12.45-16 Yhteinen aloitus, pakollinen läsnäolo.
6.2. klo 8.30-15.45 Lähiopetus, pakollinen läsnäolo
7.2. klo 9.00-14 ohjausajat ryhmäohjausryhmille (tarkemmat ajat ja ohjauspaikka ilmoitetaan opintojakson työtilassa viim. 6.2.), lisäksi itsenäistä työskentelyä ryhmäohjaustehtävän parissa
8.2. itsenäistä työskentelyä, ryhmäohjaustehtävän suunnittelua
11.2. klo 8.30- 16.00 Ryhmäohjaukset (ryhmät A ja B, ryhmillä C ja D itsenäistä työskentelyä), pakollinen läsnäolo
12.2. klo 8.30-16.00 Ryhmäohjaukset (ryhmät C ja D, ryhmillä A ja B itsenäistä työskentelyä), pakollinen läsnäolo
14.2. klo 8.30. -11.45 lähiopetus ja opintopiiriohjeistus, pakollinen läsnäolo
14.2. klo 12.45-16 yksilöohjausharjoituksia pareittain
15.2. klo 8.30 -11.45 opintopiirityöskentelyä, pakollinen läsnäolo, iltapäivä itsenäistä työskentelyä
18.2.-21.2. itsenäistä työskentelyä, oppimispäiväkirjan työstämistä, ohjausta tarjolla 20.2. klo 10-12.
Oppimispäiväkirjan palautus 22.2. klo 16 mennessä OMAan opintojakson työtilaan.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
oppimispäiväkirja
Arviointi: Oppimispäiväkirja T1-K5, ohjausharjoitukset H, opintopiiri H
Arviointikriteerit käydään läpi opiskelijoiden kanssa ensimmäisellä lähiopetuskerralla, joka on palkollinen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.