Decision-making and Reporting in Nursing (3 ECTS)
Code: SX00AA60-3023
General information
- Enrollment
- 03.02.2016 - 31.03.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.03.2016 - 31.07.2016
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Maj-Lis Vänskä
- Course
- SX00AA60
Learning outcomes
Students understand the use of various perspectives and methods in evidence-based decision-making. They know how to use diverse data collection methods as a basis for their decision-making. Students can justify and evaluate the decisions they make based on evidence. They understand the phases of the rational decision-making process in nursing. Students comprehend the significance of their nursing expertise to the client-centred, multiprofessional decision-making. They are able to report verbally and in writing by utilising information and communication technology.
Content
Different perspectives to decision-making
Various decision-making theories
Decision-making process and nature of decision-making in nursing
Documenting care and verbal reporting
Information and communication technology as a means of decision-making and documentation
Teaching methods
Tarvittava materiaali löytyy moodlesta ja ohjeistus tehtävien tekemiseen.
Edellyttää itsenäistä työskentelyä Moodlessa, perehtymistä annettuun materiaaliin ja lähdekirjallisuuteen, hoitosuunnitelmatehtävän ja kotitentin palautus ohjeiden mukaan
Learning materials and recommended literature
Saranto, K., Ensio, A., Tanttu, K. & Sonninen, A.L. 2007. Hoitotietojen systemaattinen kirjaaminen. WSOY Oppimateriaalit Oy. Soveltuvin osin
Lauri, S. 2006. Hoitotyön ydinosaaminen ja oppiminen. WSOY Oppimateriaalit: s 90-116
Artikkeli: Lauri, S. & Salanterä, S. 2002. Hoitotyön päätöksentekoteoria. Hoitotiede 14 (4).
Elomaa, L & Mikkola, H. 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161352.pdf
Häggman-Laitila, Arja. 2009: Näyttöön perustuvaa hoitotyötä edistävät tekijät – systemoitu katsaus hoitotyöntekijöiden käsityksiin. Tutkiva hoitotyö 7 (2). 4?12.
Isoherranen, K., Nurminen, R. & Rekola, L. 2008: Enemmän yhdessä, moniammatillinen yhteistyö. Helsinki: WSOY.
Tai: Isoherranen,K.2005: Moniammatillinen yhteistyö.Helsinki. WSOY.
Lauri, S. (toim.) 2003. Näyttöön perustuva hoitotyö. WSOY. Helsinki.
Sarajärvi,A. Mattila, L-R ja Rekola, L. (2011). Näyttöön perustuva toiminta. Avain hoitotyön kehittämiseen. WSOYpro. Helsinki.
Further information for students
Opetukseen sisältyy tehtävä: kirjallinen hoitosuunnitelma, joka arvioidaan hyväksytty/täydennettävä.
Kotitentti arvioidaan arvosanalla 1-5
HUOM! Koko opintojakson suoritus näkyy Winhassa vasta, kun kaikki suoritukset on suoritettu.
Assessment methods and criteria
Learning assignment 90%
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory:
Students identify and know the concepts, approaches and methods related to evidence-based decision-making, documentation and reporting and know how to apply them to nursing.
Students are aware of the significance of legislation, multiprofessionalism and ethical principles to nursing.
Assessment criteria, good (3)
Good:
Students are able to use the concepts, approaches and methods related to evidence-based decision-making, documentation and reporting as well as apply them to nursing justifying their use.
Students understand the significance of legislation, multiprofessionalism and ethical principles to nursing.
Assessment criteria, excellent (5)
Good:
Students are able to use the concepts, approaches and methods related to evidence-based decision-making, documentation and reporting as well as apply them to nursing justifying their use.
Students understand the significance of legislation, multiprofessionalism and ethical principles to nursing.