Ihminen ympäristöissään (6 op)
Toteutuksen tunnus: SG00AA06-2005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.01.2013 - 31.01.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.03.2013 - 31.05.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Sofianlehdonkatu 5 b
- Opetuskielet
- suomi
Tavoitteet
Opiskelija tuntee toimintaterapian teoreettisia malleja, jotka selittävät ihmisen, toiminnan ja ympäristön välistä vuorovaikutusta. Hän tuntee toimintakyvyn, ympäristön, kontekstin, ryhmän ja kulttuurin käsitteet. Opiskelija tuntee toiminnan eri tasot: osallistumisen, suoriutumisen, taidot ja valmiudet. Hänen kulttuurisensitiivisyytensä herää ja hän ymmärtää kulttuurin yhteyden toimintaan. Opiskelija tuntee suomalaisen kulttuurin erityispiirteet ja suomalaisia toiminnanmuotoja. Hänen tietoisuutensa omista ja toisten ennakkoasenteista, arvoista, uskomuksista ja tavoista lisääntyy. Hän tunnistaa, miten ne vaikuttavat omaan ja muiden toimintaan. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen periaatteet ja osa-alueet (ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys) sekä niiden merkityksen toimintaterapiassa.
Sisältö
• konteksti ja ympäristö käsitteinä 2 op
• kulttuuri ja sen vaikutus toimintaan ja terveyteen
• suomalainen kulttuuri, arki ja toiminta
• monikulttuurisuus
• arvot, uskomukset ja tavat
• kestävä kehitys ja vastuu ympäristöstä
• fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, kulttuurinen, institutionaalinen, poliittinen
ja virtuaalinen ympäristö 1 op
• koti, perhe ja asuminen
• sosiaalinen media ja verkkoympäristö
• kanadalainen toiminnallisen suoriutumisen malli (CMOP-E ) 2 op
• ekologinen malli
• toimintakokonaisuudet, taidot ja valmiudet 1 op
• toimintaan osallistumisen esteet ja mahdollisuudet
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Esittävä luento
Opintokäynti
Ohjatut harjoitukset
Seminaari
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä