Terapeuttisen harjoittelun perusteet (6 op)
Toteutuksen tunnus: SF00AA13-2005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.05.2013 - 26.05.2013
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
22.09.2013 - 20.12.2013
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Vanha viertotie 23
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapian koulutusohjelma
- Opettajat
- Sanna Garam
- Nea Vänskä
- Tiina Karihtala
- Maarit Honkasola
- Ryhmät
-
SF13K1Fysioterapian koulutusohjelma
- Opintojakso
- SF00AA13
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita.
Opiskelija osaa käyttää terapiatilanteessa erilaisia ohjaus- ja palautteenantotapoja monipuolisesti ja yksilön tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata/kertoa fyysisen inaktiivisuuden vaikutukset elimistöön kuormittamisen ja harjoittamisen vaikutusten vastakohtana. Opiskelija osaa kuvata/kertoa ihmisen energiantuottotavat kuormitus ja harjoitustilanteessa. Opiskelija osaa kuvata/kertoa kehon liikkeiden fysiikkaa; liikkeen, voiman, voimanvääntökyvyn sekä tasapainon, työn ja tehon näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata/kertoa fyysisen kuormituksen ja harjoittelun lyhyt ja pitkäaikaisen vaikutukset.
Opiskelija tietää hoito- ja terapiatyön fyysiset kuormitustekijät. Opiskelija tietää ergonomisten periaatteiden merkityksen tuki- ja liikuntaelin ongelmien ennaltaehkäisyssä ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata potilaan toimintakykyä tukevan turvallisen avustamisen ja siirtymisen
Sisältö
Motorinen kontrolli ja oppiminen
Fyysisen inaktiivisuuden ja kuormituksen vaikutukset elimistöön
Energianlähteet ja energiantuottotavat fyysisen kuormituksen aikana
Harjoittamisen periaatteet/lainalaisuudet
Yleiskestävyyden harjoittaminen
Liikkeen ja liikkumisen biomekaaniset perusteet
Hoito- ja terapiatyön fyysiset kuormitustekijät
Potilaan avustamisen ergonomiset periaatteet
Potilaan avustamisen ja siirtymisen harjoittelu
Tavallisimmat siirtämisen/siirtymisen apuvälineet
Oppimateriaalit
Terveyskunnon testaus - menetelmä terveysliikunnan edistämiseen 2012. Toim. Jaana Suni ja Annika Taulaniemi. UKK-instituutti, Sanoma Pro. (s. 95-274)
Nurkka, N., Kauranen, K.. 2011. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura ry. (s.111-178 ja 203-253)
Shumway-Cook, Woollacott. 2012 (tai vanhempi painos) . Motor Control: Theory and Practical Applications. Lippincott Williams & Wilkins. (s. 1-44 eli luvut 1-2)
Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen:
Työterveyslaitoksen www-sivut
http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/ergonomia_eri_aloille/terveydenhuolto/potilassiirrot/potilaansiirtyminen/sivut/default.aspx
Tamminen-Peter, Leena, Eloranta, Maj-Britt, Kivivirta, Marja-Leena, Mämmelä, Eija, Salokoski, Irma, Ylikangas, Arja. 2007:6. Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen. Opettajan käsikirja. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/ergonomia_eri_aloille/terveydenhuolto/potilassiirrot/potilaansiirtyminen/Document/Jul_2007_6_Potilaansiirtymisenergonominenavustaminen.pdf
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, harjoitustehtävät, tentti, näyttökoe + kirjallinen raportti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 6op (6x 27 tuntia)
Lisätietoja opiskelijoille
Työskentelyalustana Moodle
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1x tentti 40%, 1x näyttökoe 40%, osallistuminen/oppimistehtävät 20%
Liikkumisen ja siirtymisen avustaminen: osallistuminen 100%