Terveydenhuollon laboratoriotoiminta (4 op)
Toteutuksen tunnus: SB00AA12-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.12.2013 - 20.02.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2014 - 08.05.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2014-2015) Terveyspalvelut, tutkintokokonaisuus
- Toimipiste
- Vanha viertotie 23
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 35
- Koulutus
- Bioanalytiikan koulutusohjelma
- Opettajat
- Elina Hotanen
- Hannele Pihlaja
- Ajoitusryhmät
- Avoin amk (Koko: 7 . Avoin AMK : 7.)
- Ryhmät
-
SB14K1Bioanalytiikan koulutusohjelma
- Pienryhmät
- Avoin amk
- Opintojakso
- SB00AA12
Tavoitteet
Opiskelija kuvaa sosiaali- ja terveyshuollon toimintaympäristöä. Hän käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeistä lainsäädäntöä ja toimii sosiaali- ja terveysalan arvoperustan mukaan. Hän kuvaa laboratoriotyön toimintaprosesseja ja hahmottaa laboratoriotoiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä. Opiskelija tunnistaa laatujärjestelmän laboratoriotoimintaa ohjaavana tekijänä. Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavat asiat sekä määrittelee asiakaslähtöisen laboratoriotoiminnan. Opiskelija kuvaa terveydenhuollon työn vaatimuksia ja työssä vaadittavia työelämätaitoja.
Sisältö
Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen lainsäädäntö, laboratoriotoiminnan merkitys sosiaali- ja terveydenhuollossa, sosiaali- ja terveysalan arvoperusta, kliininen laboratoriotoiminta kansallisesti ja kansainvälisesti, laboratorion laatujärjestelmät, bioanalyytikon eettiset ohjeet, laboratoriotyön ja bioanalyytikon ammatin kehittyminen, bioanalyytikon työ ja tehtävät erilaisissa organisaatioissa, bioanalyytikon työelämätaidot
Oppimateriaalit
Luennot Tuubissa.
Opetusmenetelmät
Esittävät luennot, aktivoivat luennot, seminaari, harjoittelu työelämässä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
2 päivän tutustuminen terveysalan laboratoriotoimintaan. Tehtävän palautus mennessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Semiaarin ajankohta ilmoitetaan toteutuksen alussa.
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 13 tuntia, seminaarit 16 tuntia, vierailut 7 tuntia, itsenäinen opiskelu 72 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjallinen tehtävä: terveydenhuollon toimintaa ohjavat säädökset. Tehtävä annetaan tunnilla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa sosiaali- ja terveyshuollon toimintaympäristöä.
Hän käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeistä lainsäädäntöä ja toimii sosiaali- ja terveysalan arvoperustan mukaan.
Hän kuvaa laboratoriotyön toimintaprosesseja ja hahmottaa laboratoriotoiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä.
Opiskelija tunnistaa laatujärjestelmän laboratoriotoimintaa ohjaavana tekijänä.
Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavat asiat sekä määrittelee asiakaslähtöisen laboratoriotoiminnan.
Opiskelija kuvaa terveydenhuollon työn vaatimuksia ja työssä vaadittavia työelämätaitoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa hyvin sosiaali- ja terveyshuollon toimintaympäristöä.
Hän käyttää hyvin sosiaali- ja terveydenhuollon keskeistä lainsäädäntöä ja toimii sosiaali- ja terveysalan arvoperustan mukaan.
Hän kuvaa hyvin laboratoriotyön toimintaprosesseja ja hahmottaa hyvin laboratoriotoiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuolto-järjestelmässä.
Opiskelija tunnistaa hyvin laatujärjestelmän laboratoriotoimintaa ohjaavana tekijänä.
Opiskelija osaa nimetä hyvin potilasturvallisuuteen vaikuttavat asiat sekä määritellä hyvin asiakaslähtöisen laboratoriotoiminnan.
Opiskelija kuvaa hyvin terveydenhuollon työn vaatimuksia ja työssä vaadittavia työelämätaitoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kuvaa erinomaisesti sosiaali- ja terveyshuollon toimintaympäristöä.
Hän käyttää erinomaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon keskeistä lainsäädäntöä ja toimii sosiaali- ja terveysalan arvoperustan mukaan erittäin hyvin.
Hän kuvaa erittäin hyvin laboratoriotyön toimintaprosesseja ja hahmottaa erinomaisesti laboratoriotoiminnan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä.
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti laatujärjestelmän laboratoriotoimintaa ohjaavana tekijänä.
Opiskelija nimeää erittäin hyvin potilasturvallisuuteen vaikuttavat asiat sekä määrittelee erinomaisesti asiakaslähtöisen laboratoriotoiminnan.
Opiskelija kuvaa erinomaisesti terveydenhuollon työn vaatimuksia ja työssä vaadittavia työelämätaitoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä 40%, seminaari 60%.