Siirry suoraan sisältöön

Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SA00BM59-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.03.2021 - 28.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SA00BM59-3007 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tietää sääri- ja reisiamputaation syyt ja erilaiset amputaatiotekniset tavat, ymmärtää asiakkaan aktiivisuus luokituksen ja osaa yhdistää sen sääri- ja reisiproteesin valmistukseen. Opiskelija osaa sääri- ja reisiproteesimitanoton perusteet. Hän valmistaa ohjatusti proteesin ja sovittaa sen asiakkaalle. Opiskelija soveltaa materiaalitietämystään proteesien valmistuksessa. Hän osaa ohjata asiakasta proteesin käytössä ja arvioida proteesin käytettävyyttä.

Sisältö

•Sääri ja reisiamputaation syyt
•Amputaatiotekniset ratkaisut
•Aktiivisuustason luokitus
•Proteesin rakenne
•Tutkimus ja mitanotto
•Valmistusprosessi ja erilaiset tekniset ratkaisut
•Sääri ja reisiproteesin sovitus
•Käytön arviointi, ohjaus ja opetus

Esitietovaatimukset

Seuraavat opinnot suoritettuna ennen opintojaksoa:
SA00BM10 Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet,
SA00BM12 Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 1, Fysiologia ja Patofysiologia.

Työmuodot

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Ohjatut harjoitukset

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentomateriaali
Prosthetics and Orthotics in Clinical Practice; Bella J. May
Atlas of Amputation and limb deficiencies; Smith, Michael, Bowker
Muu erillinen aineisto

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin

Kansainväliset yhteydet

Össur Nordic
Otto Bock

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Ym. on hyväksynyt ja katsonut meidän lakimies.

Englanninkielinen versio päivitetään myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä (käytännön harjoitteet ja kirjalliset tehtävät) 50%
Aineistokoe / Aineistotentti 50%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Siirry alkuun