Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijuus ja johtaminen apuvälinealalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SA00AA31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2016 - 15.05.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SA00AA31-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija on selvillä hallinnon ja johtamisen merkityksestä yksilöä ja yhteiskuntaa hyödyntävien apuvälinepalvelujen tuottamisessa. Opiskelijalla on valmiudet oman työnsä ja työyhteisön kehittämiseen ja johtamiseen. Hän perehtyy tulosvastuulliseen apuvälinehuollon suunnitteluun, päätöksentekoon, arviointiin ja kehittämiseen.
Opiskelija on selvillä laadunhallinnan merkityksestä omassa työssään ja on selvillä laadunvarmistuksen menetelmistä Opiskelija osaa arvioida laatua omassa työssään sekä sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmissä.
Opiskelija osaa toimia asiantuntijana ja perustella omaa toimintaansa sekä apuvälinealan että –palveluiden kehittämiseksi.

Sisältö

Johtaminen ja päätöksentekokyky. Asiantuntijuus apuvälinehuollossa. Laadunhallinta. Apuvälinepalveluiden valtakunnallinen ja alueellinen suunnittelu ja kehittäminen. Strateginen ajattelu. Osaamisen johtaminen. Työyhteisön ja henkilöstön kehittäminen. Ammatillinen viestintä.

Työmuodot

Lähiopetus
Harjoitustehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentomateriaalit
Muu maateriaali ilmoitetaan myöhemmin

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

THL
Accentura
VALVIRA

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 50%
Osallistuminen / läsnäolovaatimus 50%

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Siirry alkuun