Asiantuntijuus ja johtaminen apuvälinealalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SA00AA31-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2016 - 15.05.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
- Toimipiste
- Vanha viertotie 23
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija on selvillä hallinnon ja johtamisen merkityksestä yksilöä ja yhteiskuntaa hyödyntävien apuvälinepalvelujen tuottamisessa. Opiskelijalla on valmiudet oman työnsä ja työyhteisön kehittämiseen ja johtamiseen. Hän perehtyy tulosvastuulliseen apuvälinehuollon suunnitteluun, päätöksentekoon, arviointiin ja kehittämiseen.
Opiskelija on selvillä laadunhallinnan merkityksestä omassa työssään ja on selvillä laadunvarmistuksen menetelmistä Opiskelija osaa arvioida laatua omassa työssään sekä sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmissä.
Opiskelija osaa toimia asiantuntijana ja perustella omaa toimintaansa sekä apuvälinealan että –palveluiden kehittämiseksi.
Sisältö
Johtaminen ja päätöksentekokyky. Asiantuntijuus apuvälinehuollossa. Laadunhallinta. Apuvälinepalveluiden valtakunnallinen ja alueellinen suunnittelu ja kehittäminen. Strateginen ajattelu. Osaamisen johtaminen. Työyhteisön ja henkilöstön kehittäminen. Ammatillinen viestintä.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit
Muu maateriaali ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Harjoitustehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
THL
Accentura
VALVIRA
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 50%
Osallistuminen / läsnäolovaatimus 50%