Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GA80-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 20.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 20.08.2025 - 10.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Sari Helenius
- Kaisa Hartikainen
- Nea Vänskä
- Salla Sipari
- Vastuuopettaja
- Kaisa Hartikainen
- Ryhmät
-
S3525S6Kuntoutuksen kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- S000GA80
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 21.08.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa S000GA80-3001 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa S000GA80-3001 |
Zoom
|
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa S000GA80-3001 |
Zoom
|
To 23.10.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa S000GA80-3001 |
Zoom
|
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa S000GA80-3001 |
Zoom
|
Ke 10.12.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa S000GA80-3001 - Seminaari |
Zoom
|
Ke 10.12.2025 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Kuntoutumisprosessin edistäminen yhteistoiminnassa S000GA80-3001 - Seminaari |
Zoom
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää ja perustella kuntoutuksen kehitysvaiheet ja analysoida niiden merkitystä kuntoutujien kannalta kuntoutuksen kehittämisessä tulevaisuuteen suuntautuen
- soveltaa kuntoutuksen käsitteistöä ja teorioita kumppanuuteen perustuvassa kuntoutujan, lähiympäristön ja ammattilaisten yhteistoiminnassa
- arvioida ja edistää kuntoutuksen ja kuntoutumisen kestävien ratkaisujen rakentumista kuntoutujien arjessa ja moninaisissa verkostoissa yhteiskehittämistä hyödyntäen.
Sisältö
- Kuntoutuksen kehitys erilaisissa konteksteissa ja verkostoissa
- Kuntoutuksen käsitteet ja teoriat
- Kuntoutumisprosessi kuntoutujan arjessa
- Kuntoutujien osallisuuden, toimijuuden ja toimintakyvyn edistäminen
- Vuorovaikutteinen yhteistoiminta ja yhteiskehittäminen kuntoutuksessa ja kuntoutumisessa
Aika ja paikka
Opetus toteutuu seuraavan aikataulun mukaan:
Myllypuron kampus 21.8.2025 klo 9-12.15
Lähiopetus verkko-oppimisympäristössä: 10.9.2025 klo 13-16.15, 7.10.2025 klo 9-12.15, 23.10.2025 klo 9-12.15, 5.11.2025 klo 9-12.15, 10.12.2025 klo 9-16.15
Muutokset aikataulussa ovat mahdollisia.
Opetuskerroilla hyödynnetään työpajoja ja yhteiskehittelyä oppimisen syventämiseksi. Lisäksi opiskelu tapahtuu perehtymällä opintojakson materiaaleihin ja kirjallisuuteen sekä oppimistehtävien muodossa. Opintojaksolla käytetään verkko-oppimisympäristö Moodlea.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta. Keskeistä kirjallisuutta opintojaksolla mm.
Autti-Rämö, Ilona & Salminen, Anna-Liisa & Rajavaara, Marketta & Melkas, Susanna (toim.) 2022. Kuntoutuminen. Duodecim. [saatavilla sähköisenä Oppiportista Metropolian lisenssillä https://www.oppiportti.fi/opk04612]
Järvikoski, Aila 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2014:43. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3457-3
Kuntoutuksen uudistamiskomitea 2017. Kuntoutuksen uudistamiskomitean ehdotukset kuntoutusjärjestelmän uudistamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3891-5
Paalasmaa, Pekka & Lönnqvist, Mira & Sipari, Salla 2020. Kuntoutuminen - yhteiskehittelyä arjessa. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-259-9
Sipari, Salla & Mäkinen, Elisa & Paalasmaa, Pekka (toim.) 2014. Kuntoutettavasta kehittäjäkumppaniksi. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5797-82-4
Sipari, Salla & Mäkinen, Elisa 2012. Yhdessä rakentuva kuntoutusosaaminen. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5797-75-6
Opetusmenetelmät
Opintojakson työmuodot ovat seuraavat: Verkko-opetus, itsenäinen verkko-opiskelu, työpaja, yhteiskehittely, oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttejä tai uusintamahdollisuuksia. Hyväksytyn oppimistehtävän arvosanaa ei ole mahdollista korottaa.
Jos oppimistehtävä ei täytä hyväksytyn työn kriteeterejä, opiskelijan on mahdollisuus täydentää tehtävää annetun palautteen perusteella.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely vaatii opiskelijalta itsenäistä ja itseohjautuvaa työotetta ja ajankäytön suunnittelua.
Resurssit: 5 op x 27 h = 135 h.
Syksy 2025: Lähiopetus 28h. Itsenäistä työskentelyä 107 h.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi 2025.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on YAMK-tasoinen (EQF-7). Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Opintojakso sisältää osaamisen näytön seminaarin. Mikäli opiskelija ei osallistu seminaariin, poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojakson oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä tai sisältöä ei voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävässä, tulee se kirjata selkeästi oppimistehtävään kuvaamalla, mitä tekoälyohjelmaa tai -sovellusta oppimistehtävän tekemisessä on käytetty ja miten. Opiskelija vastaa oppimistehtäviensä sisällöstä ja eettisestä toteutuksesta. Lue tarvittaessa tarkemmin tekoälyn käytöstä Metropolian tekoälyohjeesta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden ääni kuullaan. Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena. Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä. Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja. Muutosta arvioidaan toteavasti. Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden osallisuus mahdollistetaan. Eettisyys ilmenee kohtaamisessa. Toimintakokonaisuuksia tuotetaan toimijoiden kanssa yhdessä yhdyspinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa. Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä. Toimitaan verkostojen yhdyspinnoilla. Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti. Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijat ymmärretään aktiivisina kehittäjäkumppaneina. Toimijoiden tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä. Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan. Toimijat yhdessä rakentavat mielekkäitä ja uudistavia toimintakokonaisuuksia hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja jaettuun ymmärrykseen. Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta. Verkostot uudistuvat yhdyspintoja ylittäviksi. Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi. Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Yhteistoimintaosaaminen
Toimijoiden näkökulma ei tule ilmi. Toiminnan eettiset näkökulmat jäävät huomioimatta. Toimintakokonaisuuksien tuottaminen ei toteudu eikä toimijoiden huomiointi käy ilmi.
Muutososaaminen
Yhteistä päämäärää ei ole sovittu tai se on asetettu yksitahoisesti. Käytäntöjen kehittäminen ei käy ilmi. Verkostoja ei hyödynnetä. Muutoksen arviointi ei käy ilmi. Ilmapiirin rakentamista ei huomioida.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa huomioidaan seuraavat suoritukset:
Verkkokeskustelu hyväksytty/hylätty
Seminaari hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävä 0-5
Aktiivisella osallistumisella seminaarissa on korottava vaikutus opintojakson arvosanaan.