Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EF55-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Toteutukselle S000EF55-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen rakenteet, organisaatiot ja ohjelmat kansallisesti ja kansainvälisesti
- tuntee kansainväliset terveyden edistämisen ammatilliset foorumit ja niiden toiminnan
- ymmärtää ja osaa arvioida kaupunkiympäristön (Urban health) vaikutuksen ihmisten terveyteen ja terveyden edistämiseen
- tuntee terveyden edistämisen globaalit haasteet (Global health)

Sisältö

- terveyden edistämisen organisaatiot, ohjelmat ja toimijat kansainvälisesti
- kaupunkiympäristö terveyden edistämisen näkökulmasta
- globaalit terveyden ulottuvuudet, käsitteet ja ilmiöt

Työmuodot

Osallistuminen luennoille
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Oppimistehtävä
Tentti 26.11.2020 Moodlessa klo 18-20

Aika ja paikka

5.-6.11.2020
26.11 klo 18-20 Moodletentti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutta:
Tenttimateriaali 26.11.2020 moodletentti:
- Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32-52
- Zimmerman,R , Diclemente,R , Andrus,J , Hosein,E (Editors). 2016. Introduction to Global Health promotion,s. 1-64. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta.
- Mittelmark,M , Sagy S, Eriksson M, Bauer G, Pelikan J, Lindström B, Espnes
G.A, (Editors). 2016. The Handook of Salutogenesis. Tenttialue: luku 5, opiskelija valitsee itse kaksi vapaavalintaista sovellusaluetta . Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
- Suárez Álvarez, Ó et al. 2020. Salutogenic interventions and health effects: a scoping review of the literature. Gac Sanit. <https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.12.002>

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste=27 tuntia opiskelijan työtä
5 op= 135 t

1 op luennot
4 op tenttiaineistoon perehtyminen ja moodletentti

Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite Kampuksella/etänä

Sisällön jaksotus

- terveyden edistämisen organisaatiot, ohjelmat ja toimijat kansainvälisesti ja kansallisesti
- (kaupunkiympäristö terveyden edistämisen näkökulmasta)
- globaalit terveyden ulottuvuudet, käsitteet ja ilmiöt

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Erilaisiin ohjelmiin perehtyminen, keskustelu moodlessa,

Tentti 26.11.2020 klo 18-20

Uusinta 1 SU202101 25.1.2021
uusinta 2 SU202102 23.2.2021

Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun