Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DS39-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettajat
Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Antti Niemi
Ryhmät
S1521S6B
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoitotyön asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
Opintojakso
S000DS39
Toteutukselle S000DS39-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
• selittää palliatiivisen hoidon järjestämisen paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
• soveltaa palliatiivisen hoitotyön kehittämisessä ja johtamisessa taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa.
• kehittää ja johtaa palliatiivista hoitoa ja hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen.
• arvioi ja kehittää asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä eettisiin arvoihin ja näyttöön perustuen huomioiden palliatiivisen hoidon tutkimukseen liittyvät rajoitukset ja erityskysymykset tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• arvioi analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön osaamisen/ voimavarojen/ työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoidon laatutekijänä.

Sisältö

• Palliatiivisen hoidon järjestäminen ja palvelujärjestelmä
• Asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoidossa
• Organisaation strategioiden taustalla olevat arvot ja niiden merkitys kehittämisessä ja johtamisessa
• Henkilöstön osaaminen ihmis- ja asiakaslähtöisen palliatiivisen hoitotyön perustana
• Henkilöstön työhyvinvointi ja sitä tukevat menetelmät
• Näyttöön perustuva TKI-toiminta ja erityispiirteet palliatiivisen hoidon kontekstissa

Aika ja paikka

Konsortion etätoteutus, Toteutusvastuu Kajaanin AMK

DevMoodle. Toteuttaja amk ohjeistuksen mukaisesti


Opintojakso alkaa 17.1 klo. 15.00-16.30 yhteisellä webinaarilla. Muita pakollisia aikataulutettuja webinaareja aloituksen lisäksi ei ole

Oppimateriaalit

Hiatt, J. M. 2006. ADKAR: A Model for Change in Business, Government and Our Community. Loveland: Prosci Learning Center Publications. Kivinen, Tuula. 2008. Tiedon ja osaamisen johtaminen terveydenhuollon organisaatiossa. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet, Kuopion yliopisto, Kuopio. Laine, Pertti. 2015. Oppimismahdollisuudet, osaaminen ja työhyvinvointi. Aikuiskasvatus 35(1), 30–46. Moisanen, Kirsi. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 170, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedkunta, Kuopion yliopisto, Kuopio. Tiirinki, H., Suhonen, M., Lunkka, N., Turkki. L. 2016. Diversiteetin kohtaaminen moniammatillisessa terveysalan johtamisessa. Teoksessa Syväjärvi, Antti & Pietiläinen, Ville (toim.) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. 103-146. Saatavilla https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1

Opetusmenetelmät

Videoluennot
Kirjallisuus
Oppimistehtävät
Vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

1 op noin 27 h opiskelijan aikaa

Sisällön jaksotus

Järjestävän oppilaitoksen ohjeistuksen mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Sitovat ilmoittautumiset myös tehtävä Kamk:iin oheisen linkin kautta. Kopio osoitekenttään

Linkki ilmoittautumislomakkeelle: https://link.webropolsurveys.com/S/7995A06A8EDE1EB9

Lomake sulkeutuu automaattisesti 10.12.2021 klo 23.55

Ilmoittautuneille tulee tällainen vastausviesti

Hei,
Kiitos ilmoittautumisestasi Kajaanin avoimen ammattikorkeakoulun järjestämälle Näyttöön perustuvan osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (YAMK) 5 op -opintojaksolle.
Tarkemmat ohjeet kurssin suorittamisesta saat ilmoittautumisajan päätyttyä opintojakson opettaja Rauni Leinoselta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Järjestävän oppilaitoksen ohjeistuksen mukaisesti

Kiitettävä K5

Opiskelija

osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen

osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan

osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman

osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi

osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet

osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen



Hyvä (3-4)

Opiskelija

tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen

osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan

osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman

osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi

osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet

osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti



Tyydyttävä (1-2)

Opiskelija

tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin

osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa

osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman

pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa

pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet

pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia



Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson oppimistehtävissä osaamistavoitteita tasolla T1

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Siirry alkuun