Siirry suoraan sisältöön

Laatu- ja turvallisuusprosessien kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ82-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 29.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 160
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Antti Niemi
Vastuuopettaja
Antti Niemi
Opintojakso
S000DJ82
Toteutukselle S000DJ82-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa, kehittää ja arvioida sosiaali- ja terveysalan muuttuvia prosesseja ja palveluketjuja sekä luoda uusia vaikuttavia palveluja. Opiskelija osaa arvioida erilaisten laadunhallintajärjestelmien soveltuvuutta erilaisiin organisaatioihin ja kehittää yhdessä henkilöstön ja verkostojensa kanssa toimivan laadunhallintajärjestelmän. Opiskelija osaa kerätä monipuolista laadunarviointitietoa ja arvioida tuloksellisuutta erilaisilla menetelmillä ja lähestymistavoilla.
Opiskelija kehittää valmiuksiaan laatujohtamisessa niin, että pystyy johtamaan organisaation sisäisiä arviointiprosesseja sekä osallistumaan ulkoisiin laadunarviointeihin työpaikkansa menestystä tukien.
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuutta. Opiskelija edistää toiminnallaan positiivista ja palkitsevaa turvallisuuskulttuuria. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää työpaikkansa turvallisuustoimintaa sekä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja turvallisuuskulttuurin ylläpidossa ja turvallisuuspoikkeamien raportoinnissa.

Sisältö

- sosiaali- ja terveysalan prosessit ja palveluketjut
- prosessien ja palveluketjujen mallintaminen, arviointi ja kehittäminen
- prosessijohtaminen
- turvallisuuden ja laadun kehittäminen ja johtaminen
- turvallisuuden ja laadun hallintajärjestelmät, lait ja standardit
- toiminnan laatu ja omavalvonta
- asiakas- ja potilasturvallisuus palvelutuotannoissa ja niiden johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut -ja menetelmät
- tiedonhallinta ja tietojärjestelmien kehittäminen

Työmuodot

Monimuoto-opetus, seminaari, yhteistoiminnallinen oppiminen

Aika ja paikka

16.01.2020 09.00 - 12.00 MPA4011, mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä.
14.02.2020 09.00 - 12.00 MPC4012, mahdollisuus osallistua myös etäyhdeydellä.
12.03.2020 12.00 - 16.00 MPA1010, laatuseminaari
17.04.2020 09.00 - 12.00 MPB2031, mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä.
15.05.2020 09.00 - 12.00 MPB2031, kontaktiopetus, ei etäyhteyttä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Busse, R. et al. 2019. Improving healthcare quality in Europe. Characteristics, effectiveness and
implementation of different strategies. WHO. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/327356/9789289051750-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Modig, N. 2013. Tätä on lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin.
Virtanen, P & Wennberg, M. 2005. Prosessijohtaminen julkishallinnossa.
Laamanen, K. 2012. Johda liiketoimintaa prosessien verkkona.
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet.
Hannus, J. 1995. Prosessijohtaminen. Ydinprosessien uudistaminen ja yrityksen suorituskyky.
Lecklin, O. 2005. Laatu yrityksen menestystekijänä.
Lillrank, P., Reijonsaari,K, Heikkilä, P., Silander, K. Seitsemän syytä sairauteen. Miksi terveydenhuolto ei toimi? http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2016/02/EVA_pamfletti_2016_1_kansilla.pdf
Ross, TK. 2013. Health Care Quality Management : Tools and Applications. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10822371
Scrivens, E. 2005. Quality, Risk and Control in Health Care. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10175244
Kros, JF. 2012. Health Care Operations and Supply Chain Management Strategy, Operations, Planning, and Control. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10641830

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Laatuseminaari yhteistyössä Laatukeskuksen Terveys -ja sosiaalialan jaoksen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätehtävä, osallistuminen 4,5 op
Laatuseminaari, reflektio 0,5 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijoille, joiden kanssa on sovittu opintojaksosta pedagoginen ratkaisu, laativat yksilötehtävän (tehtävät opintojakson OMA- työtilan välilehdellä).
Lähipäiviin osallistuminen mahdollista ac-yhteydellä. Lähipäivien luennot myös nauhoitetaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä, osallistuminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Siirry alkuun