Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CY16-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.08.2020 - 04.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Eveliina Holmgren
Marianne Roivas
Tuula Mikkola
Vastuuopettaja
Tuula Mikkola
Ryhmät
S1620S6
Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000CY16
Toteutukselle S000CY16-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- analysoida ja perustella monitieteistä gerontologista tietoa hyödyntäen ikääntymisen merkitystä yksilölle, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- analysoida ja arvioida muuttuvaa monimuotoista ja moninaista vanhuuskuvaa ja -käsitystä ikäihmisten elämänlaadun, osallisuuden ja toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa yhteiskehittelyä, näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa vanhustyön kehittämisessä.

Sisältö

- monitieteisen gerontologian määrittely, peruskäsitteet ja keskeiset teoreettiset mallit
- monimuotoinen ja moninainen vanhuuskuva
- ikäihmisten elämänlaadun ,osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin keskeiset teoreettiset lähtökohdat
- yhteiskehittely ja näyttöön perustuva toiminta

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Lähiopetus lukujärjestyksessä
1.24-25.8.2010,
2.10-11.9.2020,
3. 30.9.2020.
. Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integ-roidaan työelämään.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- analysoida ja soveltaa asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja arvioida gerontologista ja tutkittua tietoa uuden toiminnan kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti gerontologisen tiedon keskeisiä käsitteitä ja malleja
- arvioida kriittisesti asiakasymmärrystään monimuotoisesta ja moninaisesta ikääntymisestä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden, hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- arvioida kriittisesti gerontologista ja tutkittua tietoa kehittäessään uutta ja innovatiivista toimintaa
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- määritellä gerontologisen tiedon keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit
- kuvata asiakasymmärrystään ja monimuotoista ja moninaista ikääntymistä elämänlaadun, osallisuuden, toimijuuden hyvinvoinnin ja terveyden sekä mielen hyvinvoinnin näkökulmasta
- tarkastella gerontologista ja tutkittua tietoa kehittämistoiminnassaan
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä
Osallistuminen

Siirry alkuun