Siirry suoraan sisältöön

Jatkuva laadun parantaminen kliinisessä laboratoriossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000CP02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.11.2020 - 10.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 20
Koulutus
Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettajat
Riitta Lumme
Vastuuopettaja
Riitta Lumme
Opintojakso
S000CP02
Toteutukselle S000CP02-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Sisältö

Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
Auditointi ja akkreditointi
Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen

Esitietovaatimukset

Bioanalyytikko (AMK) tai muu soveltuva suomalainen korkeakoulututkinto (amk, yamk, kandidaatti tai maisteri) yhdistettynä aiemmin suoritettuun laboratoriohoitajan opistoasteiseen tutkintoon. Edellä mainittuja suomalaisia korkeakoulututkintoja vastaava ulkomainen korkeakoulututkinto yhdistettynä Suomessa voimassaolevaan ammatinharjoittamisoikeuteen tai direktiivitodistukseen.

Työmuodot

Verkko-opiskelu
Kehittämistehtävä
Aktivoiva luennot
Seminaari

The course language is English. All material are in English, but assessment tasks can be also written in Finnish. Most of the course is self-directed and allows flexibility in when and where it is done. The orientation, two lectures and the presentation of development task will be in real time. It is essential for everyone to adhere to the deadlines.

Aika ja paikka

Course timetable
2 Nov at 4 pm (2 h) Orientation to the course
9 Nov Topic of your developmental task
9 Nov - 20 Nov Self-directed work with publications
20 Nov Summary of the course literature
12 Nov at 4 (2 h) Lecture, Sari Väisänen ISLAB
5 Nov at 4 pm (2 h) Lecture, Giselle Nick-Mäenpää Finas
9 Nov - 4 Dec Self-directed work with developmental task
17 Nov at 4 pm (1-2 h) Tutoring
26 Nov at 4 pm (1-2 h)Tutoring
5 Dec Submission date for development task
13 Dec 4 pm (3 h) Presentation of the developmental tasks and reflective activity

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle oppimisympäristö, jossa ovat opintojakson materiaalit, tehtävät ja keskustelut
Kontaktiopiskelu Adobe Connect funetin kautta

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään omalla työpaikalla tai muulla sovittavalla tavalla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op kehittämistehtävä
2 op luennot ja kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutoriaalit ja luennot 10 %

Sisällön jaksotus

• National and international quality guidelines and standards of clinical laboratory work, and evidence based knowledge.
• Quality management system requirements and quality management models
• Requirements for the quality and competence of medical laboratories
• Methods of quality control in clinical laboratory work
• Audit and accreditation
• Quality development of work and processes

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus yhteistyössä Tampereen ja Savonia ammattikorkeakoulun kanssa
Jakso sisältää itsearvioinnin, kirjallisuuteen perehtymisen sekä kehittämistehtävän omalla työpaikalla, joka esitetään jakson lopuksi.
Jakso alkaa yhteisellä orientaatiolla verkossa (zoom)
2.11.2020 klo 16.00-18.00
ja sisältää kaksi luentokertaa verkossa
5,11,2020 & 12.11.2020 klo 16.00-18.00
sekä kehittämistehtävän esittämisen seminaarissa & kaksi tutor-tapaamista
Seminaari 10.12.2020 klo 16.00-19.00

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vertaisarviointi
Itsearviointi
Arviointikriteerit:
Hylätty
Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija osaa käyttää standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Hyvä 3-4
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Kiitettävä 5
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa kuvata kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Hylätty: Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.

Siirry alkuun