Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 1 (5 ECTS)
Code: KX00DX79-3003
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 12.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) Music
- Campus
- Musiikki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Music
- Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Kimmo Salonen
- Teacher in charge
- Kimmo Salonen
- Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Course
- KX00DX79
Objective
The student comprehends different types of musical content related to their work as a music educator. The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.
The student gains competences in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.
Content
Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from a score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.
Location and time
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Materials
Opettajan tuoma materiaali
Teaching methods
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Completion alternatives
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.
Content scheduling
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.45 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Further information
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
The student can complete and submit given exercises and assignments according to schedule.
The student is able to identify their strengths and areas of development and work towards their learning goals with determination.
The student presents and argues their own contribution to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own work.
Assessment methods and criteria
jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)
Qualifications
Degree according to the extended syllabus level of basic education in music or equivalent skills and knowledge.