Skip to main content

Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 1 (5 ECTS)

Code: KX00DX79-3003

General information


Enrollment
29.11.2021 - 12.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Music
Teachers
Sanna Vuolteenaho
Kimmo Salonen
Teacher in charge
Kimmo Salonen
Groups
KXF21S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Course
KX00DX79
No reservations found for implementation KX00DX79-3003!

Objective

The student comprehends different types of musical content related to their work as a music educator. The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.

The student gains competences in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.

Content

Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from a score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.

Location and time

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Materials

Opettajan tuoma materiaali

Teaching methods

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Completion alternatives

Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.


Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Content scheduling

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.45 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Further information

SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 14.45-16.15 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös jako kahteen tai kolmeen pienempään ryhmään.

IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 13-14.30, pe 28.1. klo 13-14.30, pe 11.2. klo 13-14.30, pe 11.3. klo 13-14.30, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 13-14.30, tiistaina 15.3. klo 9-10.30, keskiviikkona 16.3. klo 13-14.30 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

The student can complete and submit given exercises and assignments according to schedule.
The student is able to identify their strengths and areas of development and work towards their learning goals with determination.
The student presents and argues their own contribution to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own work.

Assessment methods and criteria

jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Qualifications

Degree according to the extended syllabus level of basic education in music or equivalent skills and knowledge.

Go back to top of page