Paperipohjaisen taiteen konservointi ja kehystys (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DM55-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2021 - 31.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.10.2021 - 28.02.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 16
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tuntee paperille tehdyn taiteen tekniikoita kuten mm. akvarelli, pastellimaalaus, liitu- ja hiilipiirrokset sekä kollaasit ja grafiikan tekniikat.
Opiskelija osaa tunnistaa tekniikat ja tuntee niiden vaurioitumisherkkyyden sekä tyypilliset vauriot. Vaurioiden tunnistamisen lisäksi opiskelija osaa arvioida tekniikan mukaisesti soveltuvia ja tarvittavia konservointitoimenpiteitä.
Opiskelija ymmärtää taiteen konservoinnin omaispiirteet ja osaa arvioida taideteoksen säilyvyyttä. Opiskelija tuntee paperikonservoinnin restaurointimenetelmät ja niiden rajoitukset.
Opiskelija ymmärtää taideteosten esittämisen ja säilytyksen liittyvät materiaaliset ja menetelmälliset vaatimukset. Opiskelija osaa toteuttaa taideteosten vaatimia konservointi ja restaurointitoimenpiteitä sekä ennaltaehkäiseviä konservointitoimenpiteitä.
Opiskelija ymmärtää taideteosten kehystämiseen liittyvät materiaaliset ja menetelmälliset ratkaisut. Opiskelija osaa tehdä peruskehystyksellisiä toteutuksia.
Sisältö
Paprille tehdyn taiteen tekniikat, konservointi ja restaurointi. Konservointimenetelmät ja -materiaalit. Kehystäminen ja kehystysmateriaalit.
Työmuodot
luento-opetus, harjoitustyöt, kirjallisuustehtävät ja ekskursiot
Aika ja paikka
13.12.-17.12.2021 sekä 10.1.-18.2.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
jaetaan opintojakson aikana
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja jatkuva arviointi.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen sekä kirjallisten tehtävien että käytännön tehtävien arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana.
Läsnäolo 60%
Kirjalliset tehtävät 40%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse paperipohjaisiin taideteoksiin sekä niiden konservointiin liittyviä käsitteitä ja termejä. Osaaminen kehystämiseen liittyvistä tehtävissä on heikko ja opintojakson aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija tunnistaa paperille tehtyjä tekniikoita ja ymmärtää niiden säilymiseen liittyviä haasteita ja osaa arvioida soveltuvia konservointiratkaisuja. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät termit ja käsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti konservoida taideteoksia ja osaa soveltaa niihin oppimiaan konservointitoimenpiteitä ja -menetelmiä. Opiskelija toimii aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija osaa kehittää toimintaansa ja tarvittavia konservointiratkaisuja ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.