Tutkimuksellinen kehittämistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00CZ88-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 16.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 24.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Niina Torkko
- Eeva-Katri Ahola
- Leena Björkqvist
- Vastuuopettaja
- Leena Björkqvist
- Ryhmät
-
KXB18S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- KX00CZ88
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa soveltaa kulttuurialan tutkimusorientoituneen kehittämisen käytännöllisiä menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata selvitys ja kartoitusprosesseja graafisesti. Opiskelija tunnistaa alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyössä. Opiskelija osaa kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija kykenee kirjalliseen reflektointiin.
Sisältö
- Tiedonhaku, tiedonhaun menetelmät, tiedonkäsitys
- Lähdekriittinen tiedon hankinta ja käyttö
- Kartoituksen ja selvityksen tekeminen
- Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö
- Kehittämisprosessin kuvaaminen graafisesti
- Tutkimusmenetelmät
- Aineistojen keräämisen menetelmät
- Työpajatyöskentelyn fasilitoiminen ja ideointimenetelmät
Oppimateriaalit
Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Timo Toikko, Teemu Rantanen (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Kananen, Jorma (2014) Netnografia, verkkoyhteisöjen tutkiminen opinnäytetyönä.
Vilkka & Airaksinen (2003) Toiminnallinen opinnäytetyö
Opetusmenetelmät
Luennot, työpajat, itsenäiset tehtävät ja ryhmätyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätehtävässä mahdollisuus saada toimeksianto Vevent - Boosting the Virtual Event Industry hankkeelta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 60 tuntia ja itsenäinen sekä ryhmätyöskentely 75 tuntia.
Sisällön jaksotus
- johdanto
- tehtävät
- työpajat
- esittelyt, vertaisarviointi ja palaute
Lisätietoja opiskelijoille
Työskentellyalustana Moodle
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa autettuna kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa yhden alansa tutkimusmenetelmän. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja työpajassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä kaksi käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavaa tutkimuksellista menetelmää ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa autettuna soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyön suunnittelussa. Opiskelija osaa kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija osaa tyydyttävästi reflektoimista kirjallisessa muodossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä monia erilaisia käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata selvitys- ja kartoitusprosessin graafisesti. Opiskelija tunnistaa useita alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyön suunnittelussa. Opiskelija osaa itsenäisesti kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija osaa hyvin reflektoimista kirjallisessa muodossa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa autettuna kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa yhden alansa tutkimusmenetelmän. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja työpajassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit
Tyydyttävä
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa autettuna kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa yhden alansa tutkimusmenetelmän. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja työpajassa.
Hyvä
Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä kaksi käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavaa tutkimuksellista menetelmää ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa autettuna soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyön suunnittelussa. Opiskelija osaa kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija osaa tyydyttävästi reflektoimista kirjallisessa muodossa.
Kiitettävä
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä monia erilaisia käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata selvitys- ja kartoitusprosessin graafisesti. Opiskelija tunnistaa useita alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyön suunnittelussa. Opiskelija osaa itsenäisesti kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija osaa hyvin reflektoimista kirjallisessa muodossa.
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa autettuna kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa yhden alansa tutkimusmenetelmän. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja työpajassa.