Siirry suoraan sisältöön

Puheviestintä RYHMÄ B (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00CZ72-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 14.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 153
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Rahmel
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
KXB19S1
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opintojakso
KX00CZ72
Toteutukselle KX00CZ72-3006 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa työelämän vuorovaikutushaasteita ja hallitsee keskeiset asiantuntijatyössä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu- ja arviointitaidot. Opiskelija ymmärtää ryhmäviestinnän merkityksen työyhteisössä sekä teknologiavälitteisten ryhmien ja tiimien erityispiirteitä. Hän osaa hyödyntää saamaansa tietoa käytännön ammatillisissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa rakentaa asiantuntijaesityksen ja suunnitella erilaisia puheviestintätilanteita.

Sisältö

- Puheviestinnän teoriaperusta
- Oma esiintyminen
- Esiintymisen analysointi
- Ryhmäviestinnän keskeiset periaatteet
- Erilaisten puheviestintätilanteiden suunnittelu
- Havainnollistaminen ja argumentointi osana puheviestintää
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen ja esiintymistaito

Aika ja paikka

Etäopetus ja mahdollisuuksien mukaan joitakin luokkahuonetyöskentelyjä Arabiankatu 135

Oppimateriaalit

OMAAN tuleva luentomateriaali ja Kielijelpin materiaali verkossa
Miller, Nunnally, Wackman: Suhdetaitoja
Kopakkala: Ryhmä, jengi, tiimi
Torkki, Puhevalta

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, yksilötehtävät ja kirjallisuus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää paljon työelämään liittyvää käytännön harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osaaminen näytetään kurssin tehtävien muodossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan tulee varautua viikkottaisiin oppimistehtäviin, joita puretaan lähijaksolla

Sisällön jaksotus

I. ORIENTAATIO, SELKEÄ VIESTINTÄ ja KUUNTELUTAITO
2.RYHMÄPROSESSI JA VIESTINTÄ RYHMÄSSÄ
3.RYHMÄTYÖ (seuraavan kerran valmistelu)
4.INNOSTAMINEN, IDEOINTIRIIHEN TAI PANELIN VETÄMINEN
5. ESITELMÄ, ASIA-- JA KRIISIVIESTINTÄ
6. KOKOUSTEN VETÄMINEN, KONFLIKTIEN RATKAISU JA PALAUTTEEN ANTO
7. MINÄ VIESTIJÄNÄ, TARINA MINUSTA

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on hyvin vuorovaikutteinen ja edellyttää avointa mieltä ja intensiivistä läsnäoloa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää, mitkä ovat keskeiset tuottajan työssä tarvittavat puheviestintätaidot ja pyrkii käyttämään niitä tarkoituksenmukaisesti viestintätilanteissa. Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että kykenee suunnittelemaan erilaisia puheviestintätilanteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää puheviestintätaitojen merkityksen asiantuntijatyössä. Opiskelija osaa suunnitella erilaisia puheviestintätilanteita hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee tuottajan työssä tarvittavat keskeiset puheviestintätaidot ja osaa tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti soveltaa niitä asiantuntijatyön viestintätilanteissa. Opiskelija osaa rakentavasti, realistisesti ja perustellen arvioida sekä omaa että viestintäkumppaneidensa puheviestintäosaamista. Opiskelija aktiivisesti kehittää puheviestintätaitojaan saamansa palautteen pohjalta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää, mitkä ovat keskeiset tuottajan työssä tarvittavat puheviestintätaidot ja pyrkii käyttämään niitä tarkoituksenmukaisesti viestintätilanteissa. Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että kykenee suunnittelemaan erilaisia puheviestintätilanteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi

Siirry alkuun