Siirry suoraan sisältöön

Tarinallinen viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CL46-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 31.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Rahmel
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
KUVAO
Kulttuurituotannon syventävät opinnot
Opintojakso
KU00CL46
Toteutukselle KU00CL46-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy tarinalliseen viestintään yrityksissä osana brändin rakentamista ja markkinointia. Opintojakson suoritettuaan oppilas tuntee vahvoja yritystarinoita ja tunnistaa hyvän yritystarinan, tietää tarinan rakentamisen perusteita ja rakenteita. Hän osaa luoda tarinan annetusta materiaalista. Oppilas omaksuu myös tarinallisen ajattelun luonteen ja osaa nähdä sen käyttömahdollisuuksia osana oman työnsä kokonaisuutta.

Sisältö

Tarinallistamisen idea
Kansainväliset merkkitarinat
Menestyksen ainekset, kotimaiset brändit ja palvelumuotoilu
Dramaturgiaa ja kirjoitusharjoitteita
Omat tarinat ja niiden pitchaus

Työmuodot

Luennot, toiminnalliset harjoitteet, itsenäiset- ja ryhmätehtävät.

Aika ja paikka

Tiistaisin kello 9.00-16.00. Kulttuurituotannon tilat Hämeentie 135 D 3 krs.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kalliomäki: Stooripuu
Reitala-Heinonen: Dramaturgioita
Torkki: Puhevalta
Torkki: Tarinan valta
Tuulaniemi: Palvelumuotoilu
Valikoitu nettimateriaali
Valikoitu nettimateriaali

Omavalintainen novelli tai elokuva

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat valitsevat jonkun firman jonka yritystarinaan he perehtyvät ja toisen, jonka toiminnasta tekevät/kirjoittavat ryhmittäin yritystarinan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainväliset yhteydet

Yritystarinat voidaan etsiä myös kansainvälisestä kontekstista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan tulee varata aikaa kirjallisuden lukemiseen ja kotitehtävien tekemiseen. Ryhmätehtävät tehdään pääasiassa lähiopetuksen yhteydessä, niistäkin 1-2 tehtävää tehdään väliviikolla pienryhmissä omalla ajalla,

Sisällön jaksotus

Kurssin aiheet:

1) Orientaatio kurssiin, tarinallisuuteen, kurssilaisiin ja kurssin tehtäviin.
2) Unohtumattomat tarinat
3) Megabrändit (pienryhmät)
4) Megabrändit purku
5) Kotimaiset brändit, kirjallisuustehtävä ja nettilöydöt (pienryhmät)
6) Tehtävän purku ja omat yritysunelmat unelmat
7) Oman yrityksen tai valitun sellaisen tarina
8) Kurssin yhteenveto ja arviointi

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin luonne edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen. Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajanarviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun