Siirry suoraan sisältöön

Modernit huonekalut ja niiden konservointi; integroitu analyyttiset tutkimusmenetelmät (10 op)

Toteutuksen tunnus: KI00CM07-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 09.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 12
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Toteutukselle KI00CM07-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa erilaiset moderneissa huonekaluissa käytetyt materiaalit, erilaiset vauriot ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää miten erilaiset materiaalit on otettava huomioon konservoinnissa ja millainen konservointi- ja restaurointityöjärjestys kullekin esineelle vaaditaan.
Opiskelija pystyy konservoimaan ja restauroimaan modernin huonekalun ja ottamaan konservointitoimenpiteissä huomioon modernien materiaalien erityisvaatimukset.
Opiskelija tuntee ja tunnistaa modernit huonekalutyylit, niille tyypilliset piirteet, rakenteet ja materiaalit.. Opiskelija tuntee huonekalujen historiaan liittyvän arkistomateriaalin ja kirjallisuuden ja osaa käyttää sitä apuvälineenä konservointisuunnitelmaa tehtäessä.
Opiskelija oppii kemiallisten tutkimus- ja analyysimenetelmien perustietoja
ja suorittamaan asiantuntijan ohjauksessa kulttuurihistoriallisten materiaalinäytteiden spetrometrisia ja kromatografisia analyysejä sekä tulkitsemaan analyysituloksia.

Sisältö

Modernin huonekalun tutkimus, tunnistus ja konservointi
Vaneri, modernit pintakäsittelymateriaalit, runkomateriaalit
Modernin huonekalun historia, materiaalien kehitys ja historia
Kurssi sisältää sekä teorialuennot että laboratoriotyöskentelyosuuden tavallisimmista konservoinnin materiaalitutkimuksessa käytetyistä menetelmistä :spekrometriset (UV, VIS, IR; XRF) ja kromatografiset (TLC, GC) menetelmät
Muita vaativampia tutkimusmenetelmiä PIXE, PIGE, SEM-EDS, XDR, NMR, HPLC, IC, GC-MS käsitellään luentojen ja tutkimus case- studyjen puitteissa.

Esitietovaatimukset

Ei.

Työmuodot

Luennot
Ekskursiot
Käytännön konservointityöt
Kirjalliset tehtävät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Annetaan kurssin alussa

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Käytännön harjoitustyö ja raportointi 50%
Teoria/luennot 30%
Itsenäinen kirjallinen työskentely 20%

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Siirry alkuun