Siirry suoraan sisältöön

Konservointiprojekti paperi 10 (paperipohjaisen taiteen konservointi) (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00BJ55-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.09.2017 - 22.10.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.09.2017 - 31.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Konservointi, tiimi
Toimipiste
Lummetie 2 (EVTEKMU)
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 12
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Ryhmät
KXA14S1PK
Paperikonservointi
Opintojakso
KI00BJ55
Toteutukselle KI00BJ55-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee paperille tehdyn taiteen tekniikoita kuten mm. akvarelli ja pastellimaalaus, liitu ja hiilipiirrokset sekä kollaasit.
Opiskelija osaa tunnistaa tekniikat ja tuntee niiden vaurioitumisherkkyyden sekä tyypilliset vauriot. Vaurioiden tunnistamisen lisäksi opiskelija osaa arvioida tekniikan mukaisesti sopivat konservointitoimenpiteet.
Opiskelija ymmärtää taiteen konservoinnin omaispiirteet ja osaa arvioida taideteoksen säilyvyyttä. Opiskelija tuntee paperikonservoinnin restaurointimenetelmät ja rajoitukset. Opiskelija ymmärtää taideteosten esittämisen ja säilytyksen vaatimukset.

Sisältö

Eri tekniikoilla toteutettujen paperipohjaisten teosten konservointi, esillepanoon liittyvien kysymysten ratkaiseminen ja säilytyksen suunnittelu. Tutustuminen paperille tehdyn taiteen tekniikoihin ja materialeihin.

Oppimateriaalit

Opintomateriaali annetaan opintojen aikana.
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen.

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, ekskursiot ja harjoitustyöt sekä itsenäinen raportointi ja kirjalliset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Osa kurssista tultanee suorittamaan oppilaitoksen ulkopuolella työelämäytheistyössä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- osaa soveltaa opintojaksolla opetettuja asioita käytännön työhön
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen

Läsnäolo ja laboratoriotyöt/ käytännön konservointityö 70%
Kirjalliset tehtävät 30%

Siirry alkuun