Konservointiprojekti paperi 10 (paperipohjaisen taiteen konservointi) (5 op)
Toteutuksen tunnus: KI00BJ55-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.09.2017 - 22.10.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.09.2017 - 31.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2016-2018) Konservointi, tiimi
- Toimipiste
- Lummetie 2 (EVTEKMU)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 12
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Päivi Ukkonen
- Vastuuopettaja
- Päivi Ukkonen
- Ryhmät
-
KXA14S1PKPaperikonservointi
- Opintojakso
- KI00BJ55
Tavoitteet
Opiskelija tuntee paperille tehdyn taiteen tekniikoita kuten mm. akvarelli ja pastellimaalaus, liitu ja hiilipiirrokset sekä kollaasit.
Opiskelija osaa tunnistaa tekniikat ja tuntee niiden vaurioitumisherkkyyden sekä tyypilliset vauriot. Vaurioiden tunnistamisen lisäksi opiskelija osaa arvioida tekniikan mukaisesti sopivat konservointitoimenpiteet.
Opiskelija ymmärtää taiteen konservoinnin omaispiirteet ja osaa arvioida taideteoksen säilyvyyttä. Opiskelija tuntee paperikonservoinnin restaurointimenetelmät ja rajoitukset. Opiskelija ymmärtää taideteosten esittämisen ja säilytyksen vaatimukset.
Sisältö
Eri tekniikoilla toteutettujen paperipohjaisten teosten konservointi, esillepanoon liittyvien kysymysten ratkaiseminen ja säilytyksen suunnittelu. Tutustuminen paperille tehdyn taiteen tekniikoihin ja materialeihin.
Oppimateriaalit
Opintomateriaali annetaan opintojen aikana.
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen.
Opetusmenetelmät
Luennot, kirjallisuus, ekskursiot ja harjoitustyöt sekä itsenäinen raportointi ja kirjalliset tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Osa kurssista tultanee suorittamaan oppilaitoksen ulkopuolella työelämäytheistyössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- osaa soveltaa opintojaksolla opetettuja asioita käytännön työhön
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen
Läsnäolo ja laboratoriotyöt/ käytännön konservointityö 70%
Kirjalliset tehtävät 30%