Siirry suoraan sisältöön

E-kompetenssiportfolio (3 op)

Toteutuksen tunnus: KE00AC02-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2014 - 01.05.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2015 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
Esittävä taide (2008-2013)
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 25
Koulutus
Esittävän taiteen koulutusohjelma
Opettajat
Krista Petäjäjärvi
kulu virtuaali::esittävä taide
Vastuuopettaja
Päivi Rahmel
Ryhmät
KE13S1
Esittävän taiteen koulutusohjelma
Opintojakso
KE00AC02
Toteutukselle KE00AC02-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa tehdä e-kompetenssiportfolion, joka on teknisesti toimiva ja päivitettävissä. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ja osaa dokumentoida ja analysoida omaa osaamistaan suhteessa toimintakenttään, ammattikuvaan ja omiin erityisosaamisalueisiin.

Sisältö

Opintojakson aikana opiskelija valmistaa itselleen e-kompetenssiportfolion. Portfolio on digitaalisten näytteiden kokoelma, jossa kerronnan avulla yhdistetään eri näytteitä tarkoituksena oman ammattiosaamisen dokumentointi, analyysi ja esittely. Näytteet voivat olla videoita, valokuvia, käsikirjoituksia, artikkeleita, raportteja yms.

Oppimateriaalit

Lähiopetus ja luennot, opiskelijoiden vertaisoppiminen, asynkroninen virtuaalinen oppiminen,
kotitehtävät, itsenäinen työskentely. Kurssilla käytetään avointa oppimismateriaalia ja opettajan
harjoitteita.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja luennot, opiskelijoiden vertaisoppiminen, asynkroninen virtuaalinen oppiminen,
kotitehtävät, itsenäinen työskentely. Kurssilla käytetään avointa oppimismateriaalia ja opettajan
harjoitteita.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssikokonaisuuden toteuttaminen edellyttää paljon itsenäistä informaation etsimistä ja
työskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Oman työhistorian ja työfilosofian esittely: Opiskelija kuvailee omaa työhistoriaansa pintapuolisesti
Osaamisen kuvaaminen: Opiskelija esittelee pintapuolisesti omaa tämänhetkistä osaamistaan ja kytkee sen sattumanvaraisesti olemassa oleviin ammattispesifeihin ja yleisiin osaamistavoitteisiin ammattikorkeakoulutasolla.
Oman alan toimintaympäristön ja teatteri-ilmaisunohjaajan ammatin esittely: Opiskelija esittelee omaan ammattiosaamiseensa liittyvää toimintaympäristöä pintapuolisesti. Tehtävään kuuluva
asiantuntijahaastattelu tai seminaari on dokumentoitu.
Osaamiskuvauksiin liitetyt todisteet (suorat ja epäsuorat): Opiskelija on liittänyt portfolioonsa näytteitä vain muutamaan kohtaan.
Vertaisarviointi: Opiskelija kommentoi opiskelijakollegan portfoliota ja suullista esitystä perustelematta
mielipiteitään. Opiskelija on osallistunut pakolliseen lähiopetukseen.
Oman ammattiosaamisen kehittämissuunnitelma: Opiskelija arvioi omaa osaamistaan ilman perusteluita. Kehittämissuunnitelma on heikosti liitetty tekijän nykyiseen osaamisen ja kentän ajankohtaiseen kehitykseen.
E-kompetenssiportfolion kokonaisuus, rakenne ja visuaalinen näyttävyys: Portfolion eri osat ovat mukana ja se esitellään opintojaksoon kuuluvassa esittelytilaisuudessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Oman työhistorian ja työfilosofian esittely: Opiskelija kertoo omasta työhistoriastaan ytimekkäästi ja persoonallisesti. Esittelytekstistä tulee ilmi myös kirjoittajan arvot ja toimintafilosofia. Teksti on sujuvaa ja verkkokirjoittamiseen sopivaa.
Osaamisen kuvaaminen: Opiskelija esittelee perustellusti tämänhetkistä osaamistaan suhteessa
ammattispesifeihin ja yleisiin osaamistavoitteisiin ammattikorkeakoulutasolla.
Oman alan toimintaympäristön ja teatteri-ilmaisunohjaajan ammatin esittely: Opiskelija esittelee teatteri-ilmaisunohjaajan toimintaympäristöä asiantuntevasti. Opiskelija osaa liittää oman
työkokemuksensa valikoiduin osin laajempaan kenttään ja siihen liittyvään teoreettiseen materiaaliin. Tehtävään kuuluva asiantuntijahaastattelu tai seminaari on dokumentoitu ja sitä on käytetty analyyttisesti esittelyn konkretisoimiseksi.
Osaamiskuvauksiin liitetyt todisteet (suorat ja epäsuorat): Opiskelija on valinnut melkein jokaiseen
osa-alueeseen monipuolisia näytteitä. Näytteet ovat sekä suoria että epäsuoria. Suorat näytteet eli omat dokumentit on muokattu (poistettu esim. salassa pidettäviä tietoja) ja valittu tätä portfoliotehtävää varten.
Vertaisarviointi: Opiskelija on perehtynyt opiskelijakollegansa portfolioon ja osaa antaa rakentavaa palautetta sekä portfoliosta että suullisesta esityksestä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja edesauttanut ryhmätyöskentelyä.
Oman ammattiosaamisen kehittämissuunnitelma: Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita perustellusti. Opiskelija esittelee omalle tietoperustalleen kolme tärkeintä (ajankohtaista) kirjaa sekä perustelee valintansa. Tämä osio sisältää myös suunnitelman omien ajankohtaisten tietolähteiden seuraamisesta.
E-kompetenssiportfolion kokonaisuus, rakenne ja visuaalinen näyttävyys: Portfolio on toimiva kokonaisuus, jonka tekniikka tukee sisältöä ja antaa todenmukaisen kuvan tekijän digitaalisista taidoista. Kuvamateriaali on hyvin valittu ja portfolioon on helppo tutustua. Portfoliota on helppo päivittää tulevaisuudessa. Myös esittelytilaisuus on suunniteltu taiten.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oman työhistorian ja työfilosofian esittely: Opiskelija kertoo omasta työhistoriastaan ytimekkäästi ja persoonallisesti. Esittelytekstistä tulee ilmi myös kirjoittajan arvot ja toimintafilosofia. Teksti on
erinomaisen sujuvaa ja sopii verkkokirjoittamiseen.
Osaamisen kuvaaminen: Opiskelija esittelee analyyttisesti ja luovasti tämänhetkistä
osaamistaan suhteessa ammattispesifeihin ja yleisiin osaamistavoitteisiin ammattikorkeakoulutasolla.
Oman alan toimintaympäristön ja teatteri-ilmaisunohjaajan ammatin esittely: Opiskelija esittelee teatteri-ilmaisun ohjaajan toimintaympäristöä asiantuntevasti. Opiskelija osaa liittää oman työkokemuksensa laajempaan kenttään ja siihen liittyvään teoreettiseen materiaaliin. Tehtävään kuuluva asiantuntijahaastattelu tai seminaari on dokumentoitu ja käytetty analyyttisesti esittelyn konkretisoimiseksi.
Osaamiskuvauksiin liitetyt todisteet (suorat ja epäsuorat): Opiskelija on valinnut jokaiseen osa-alueeseen monipuolisia näytteitä. Näytteet ovat sekä suoria että epäsuoria. Suorat
näytteet eli omat dokumentit on luovasti muokattu (poistettu esim. Salassa pidettäviä tietoja) ja valittu tätä portfoliotehtävää varten.
Vertaisarviointi: Opiskelija on perehtynyt huolellisesti opiskelijakollegansa portfolioon ja osaa antaa rakentavaa palautetta sekä portfoliosta, että suullisesta esityksestä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti
lähiopetukseen ja edesauttanut ryhmätyön korkealaatuisuutta.
Oman ammattiosaamisen kehittämissuunnitelma: Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita perustellusti. Opiskelija esittelee omalle tietoperustalleen kolme tärkeää (ajankohtaista) kirjaa ja perustelee valintansa. Tässä osiossa mukana myös huolellisesti tehty suunnitelma omien ajankohtaisten tietolähteiden seuraamisesta.
E-kompetenssiportfolion kokonaisuus, rakenne ja visuaalinen näyttävyys: Portfolio on toimiva kokonaisuus, jonka tekniikka tukee sisältöä ja antaa todenmukaisen kuvan tekijän digitaalisista
taidoista. Kuvamateriaali on oivaltavasti valittu ja portfolio houkuttelee tutustumaan siihen.
Portfoliota on helppo päivittää tulevaisuudessa. Myös esittelytilaisuus on suunniteltu taiten.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

9 x osallistuminen opetukseen 30 %
2 x oppimistehtävä 20 %
2 x portfolion esittely 50 %
(yhteensä 100 %)

Siirry alkuun