Muotoilun historia ja tulevaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KD00DM89-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2019 - 31.08.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.10.2019 - 20.11.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Viestinnän tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Paula Niskanen
- Opintojakso
- KD00DM89
Tavoitteet
Opiskelija hahmottaa eurooppalaisen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historian keskeiset piirteet ja suuntaukset. Opiskelijalle muodostuu kuva länsimaisen taidekäsityön kehityksestä taideteollisuudeksi ja teolliseksi muotoiluksi. Opiskelija tuntee länsimaisen ja suomalaisen taideteollisuuden ja muotoilun tärkeimmät vaikuttajat. Opiskelija osaa tarkastella taidetta, arkkitehtuuria, taideteollisuutta ja muotoilua suhteessa taloudelliseen, yhteiskunnalliseen ja teolliseen kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteen ja muotoilun historiaan. Opiskelijalla on käsitys muotoilun tulevaisuuden kehityssuunnista ja ammatillisista mahdollisuuksista.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään taidehistoriaan, muotoilun ja teollisen muotoilun historiaan. Lisäksi perehdytään muotoilun ja luovan suunnittelun tulevaisuuden näkymiin ja visioihin.
- eurooppalaisen taiteen ja arkkitehtuurin historia pääpiirteittäin
- taideteollisuuden ja muotoilun keskeiset suuntaukset ja toimijat
- taideteollisuus ja muotoilu Suomessa
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.