Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu (10 op)
Toteutuksen tunnus: K100CY91-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.09.2023 - 30.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2023 - 14.11.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Sauli Laitinen
- Vastuuopettaja
- Merita Soini
- Ryhmät
-
K1023S6Muotoilun tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- K100CY91
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 26.09.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR128a
Tapahtumasali 1
|
To 28.09.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR128a
Tapahtumasali 1
|
Ti 03.10.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
To 05.10.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
Ti 10.10.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
To 12.10.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
Ti 24.10.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
To 26.10.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
Ti 31.10.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
To 02.11.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
Ti 07.11.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
To 09.11.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
Ti 14.11.2023 klo 16:30 - 20:30 (4 t 0 min) |
Käyttäjälähtöinen tuote- ja palvelumuotoilu K100CY91-3008 |
AR309
Oppimistila 3
|
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa käyttäjälähtöisen tuotekehityksen hyödyt. Opiskelija osaa määritellä miten käyttäjätietoa hyödynnetään tuote- ja palvelukehityksessä ja mitkä ovat käyttökokemuksen suunnittelun näkökulmat sekä käyttöliittymäsuunnittelu ja käyttäjätestausmenetelmät. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa käyttäjätestausmenetelmiä.
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu palvelumuotoilun käsitteisiin ja prosessiin. Opiskelija oppii käyttämään muotoilun menetelmiä palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tulkitsee, mitä aineellista tai aineetonta hyötyä asiakkaat oikeastaan tavoittelevat palvelun avulla ja osaa suunnitella palvelun sisällön ja toteuttamistavan asiakkaalle arvoa tuottavaksi.
Opiskelija syventää osaamistaan palveluiden kehittämisessä ja perehtyy palveluntuottajan ja käyttäjän välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opiskelija tunnistaa suunnittelun merkityksen tuotteen laadulle ja ottaa suunnittelutyössä huomioon palvelun laatuun ja hintaan vaikuttavat osatekijät. Opiskelija tunnistaa vakioitujen ja vakioimattomien palveluiden erot.
Opiskelija tunnistaa ja analysoi palvelusuunnitteluun liittyviä suunnitteluongelmia sekä soveltaa oppimiaan käytänteitä tuottamassaan palvelukonseptissa.
Sisältö
- Käytettävyyden ja käyttäjälähtöisen suunnittelun peruskäsitteet ja työmenetelmät
- Käyttäjälähtöisen teollisen muotoilun suunnitteluprosessit
- Palvelumuotoilun käsitteet ja prosessi
- Muotoilun ja muotoilijan rooli palvelutuotteiden kehityksessä
- Tuotekehityksen suhde yrityksen liiketoimintastrategiaan
- Projektityöskentely palvelutuotteiden kehityksessä
- Palveluiden tuotteistaminen
Työmuodot
Luennot
Ohjatut harjoitustehtävät
Aika ja paikka
Moni-muoto opetus ilta-aikaan. Hybridi mahdollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bland, David J. & Osterwalder Alexander. 2019. Testing Business Ideas.
Knapp, Jake. & Zeratsky, John. & Kowitz Braden. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Korvaavat tehtävät sovittava opettajan kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 50 tuntia
Itsenäinen työskentely 120 tuntia
Ryhmätehtävät 100 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa käyttäjälähtöisestä tuote- ja palvelumuotoilusta. Opiskelija hallitsee tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tuntee muotoilun ja muotoilijan roolin palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija tietää projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa käyttäjälähtöisestä tuote- ja palvelumuotoilusta. Opiskelija hallitsee tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tuntee muotoilun ja muotoilijan roolin palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija tietää projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää olennaista tietoa käyttäjälähtöisestä tuote- ja palvelumuotoilusta. Hän hallitsee hyvin tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Opiskelija hallitsee hyvin muotoilun ja muotoilijan rooli palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelijalla on kyky soveltaa opittua tietoa projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä ja reflektoida sitä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti käyttäjälähtöisessä tuote- ja palvelumuotoilussa. Hän hallitsee erinomaisesti tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti muotoilun ja muotoilijan roolin palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelijalla on kyky soveltaa laaja-alaisesti opittua tietoa projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä ja reflektoida sitä. Opiskelija kykenee uuden tiedon tuottamiseen opetukseen. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa monipuolisesti tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata tuote- ja palvelumuotoilun vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa käyttäjälähtöisestä tuote- ja palvelumuotoilusta. Opiskelija hallitsee tuote- ja palvelumuotoilun kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tuntee muotoilun ja muotoilijan roolin palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija tietää projektityöskentelystä palvelutuotteiden kehityksessä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa tuote- ja palvelumuotoilun hankkeita