Siirry suoraan sisältöön

Luovuus, terveys ja hyvinvointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: K000EM92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.07.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Myllypurontie 1
Arabiankatu 2
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (YAMK, Sosiaali- ja terveysala)
Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (YAMK, kulttuuriala)
Opettajat
Laura Huhtinen-Hilden
Arja Liinamo
LeighAnne Rauhala
Silva Siponkoski
Mai Salmenkangas
Ryhmät
S2321S6
Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (ylempi AMK), sote
K1221S6
Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (ylempi AMK), kulttuuri
Opintojakso
K000EM92
Toteutukselle K000EM92-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija kykenee reflektoimaan ja perustelemaan tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Opiskelija osaa tunnistaa eri alojen lähestymistapoja suhteessa luovuuteen, kulttuuriin ja taiteeseen sekä analysoida niihin liittyvän ammattitaidon osa-alueita. Hän kykenee soveltamaan monipuolista tietoa tarkkaillessaan, suunnitellessaan ja hyödyntäessään luovaa toimintaa sosiaali- ja terveysaloilla.

Opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Hän osaa soveltaa ammatillisessa toiminnassaan tutkimustietoon perustuvia luovia lähestymistapoja hyvinvoinnin, osallisuuden ja toimijuuden vahvistamiseksi sosiaali- ja terveysaloilla sekä analysoida toiminnan merkityksiä osallistujille.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa. Hän kykenee kehittämään sensitiivisyyttä ja myötätuntoa osana omaa ammatillista vuorovaikutustaan sekä käsittelemään luovassa ja taiteellisessa toiminnassa herääviä tunteita niin yksin kuin ryhmässäkin. Hän osaa ohjata omaa ammatillista oppimistaan yhteisöllisissä, moniammatillisissa projekteissa oppijaryhmässä.

Sisältö

• Näkökulmia luovuuteen, kulttuuriin, taiteeseen, terveyteen, hyvinvointiin ja osallisuuteen
• Taiteet, kulttuuri ja luova toiminta terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä
• Käytännön esimerkkejä taiteista ja kulttuurista sosiaali- ja terveysaloilla

Luovuus, kulttuuri, taide-kokemukset, hyvinvointi, terveys, osallisuus, vuorovaikutus, luova ryhmätoiminta, ryhmädynamiikka, myötätunto, pedagoginen sensitiivisyys, tunnevuorovaikutus, reflektointi itsenäisesti ja ryhmässä

Aika ja paikka

Perjantai 3.9. 9-16 Arabia/Soiva AS 102
Torstai 9.9. 9-12 Etäopetus , zoom-linkki annetaan kurssin alkaessa

Torstai 23.9 9-16 Myllypuro MPA6009

To 7.10 9-16 Etäopetus
Pe15.10 9-16 Arabia/Soiva AS 102

To 4.11 Etäopetus 9-16
Pe 12.11 9-16 Arabia/Soiva AS 102
Päiväkohtaiset teemat ja kouluttajat tiedotetaan kurssin alkaessa.

Oppimateriaalit

Tehtäviin ja kurssin teemoihin liittyvä kirjallisuusluettelo annetaan kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Tutkiva oppiminen
Reflektointi, ryhmäkeskustelu
Tehtäväohjattu oppiminen (yksin ja yhdessä)
Työpajatyöskentely
Toiminnalliset menetelmät/ luova ryhmätyöskentely
Observointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyötä Metropolian TKI-hankkeiden sekä niiden edustamien työelämätahojen kanssa (mm. And beyond- hanke/ Poikien talo, Helsinki)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä, arvioidut tehtävät ks. kohta arviointimenetelmät

Kansainvälisyys

Vierailevia kansainvälisiä luennoitsijoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja siihen käytettävä valmistautuminen : 6 op (160 tuntia)
Itsenäinen työskentely, pienryhmätehtävät ja kirjalliset oppimistehtävät : 4 op

Sisällön jaksotus

Perjantai 3.9. 9-16 Arabia/Soiva AS 102
Torstai 9.9. 9-12 Distance , zoom-link to be provided in the beginning of the course

Torstai 23.9 9-16 Myllypuro MPA6009

To 7.10 9-16 Distance
Pe15.10 9-16 Arabia/Soiva AS 102

To 4.11 Distance 9-16
Pe 12.11 9-16 Arabia/Soiva AS 102

Päiväkohtaiset teemat,kouluttajat ja tehtävät tiedotetaan kurssin alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Hän osaa hyödyntää aiempaa osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Opiskelija osaa reflektoida luovuuden, kulttuurin ja taiteen käyttöön liittyvää ammattitaitoa sosiaali- ja terveysaloilla sekä viedä havaintojaan käytäntöön omassa ammatillisessa toiminnassaan.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa. Hän kykenee sensitiiviseen vuorovaikutukseen sekä tunteiden käsittelyyn luovassa ja taiteellisessa toiminnassa. Opiskelija osaa toimia rakentavasti moniammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä luovan toiminnan ryhmätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Hän osaa kehittää edelleen aiempaa osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää systemaattisesti kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti luovuuden, kulttuurin ja taiteen käyttöön liittyvää ammattitaitoa sosiaali- ja terveysaloilla sekä viedä havaintojaan käytäntöön omassa ammatillisessa toiminnassaan.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan monipuolisesti osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa. Hän kykenee sensitiiviseen vuorovaikutukseen ja tunteiden käsittelyyn luovassa toiminnassa sekä osaa tukea taidekokemusten käsittelyä ryhmätilanteessa. Opiskelija osaa toimia rakentavasti ja erilaisissa rooleissa moniammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä luovan toiminnan ryhmätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti tutkimustietoon kytkeytyen luovan toiminnan ja taidekokemusten merkityksellisyyttä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteisöille. Hän osaa kehittää tavoitteellisesti aiempaa osaamistaan, tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittää systemaattisesti kompetenssejaan luovaan ja taiteelliseen toimintaan liittyen. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti luovuuden, kulttuurin ja taiteen käyttöön liittyvää ammattitaitoa sosiaali- ja terveysaloilla sekä viedä havaintojaan monipuolisesti käytäntöön omassa ammatillisessa toiminnassaan.

Opiskelija kykenee tunnistamaan ja analysoimaan monipuolisesti osallistujien tarpeita erilaisissa luovan toiminnan tilanteissa sekä hyödyntämään havaintojaan käytännön toiminnan suunnittelussa. Hän kykenee sensitiiviseen vuorovaikutukseen ja tunteiden käsittelyyn luovassa toiminnassa sekä osaa tukea taidekokemusten käsittelyä vaativassa ryhmätilanteessa. Opiskelija osaa toimia rakentavasti ja erilaisissa rooleissa moniammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä luovan toiminnan ryhmätilanteissa. Hän kykenee johtamaan moniammatillista ryhmää luovan toiminnan projektissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset tehtävät (yksilö ja ryhmätyöt), liittyen kirjallisuuteen sekä käytännön kokeiluihin, tehtävänanto kurssin alussa.

Arviointiasteikko: 1-5

Siirry alkuun