Leikki, liike ja ilmaisu hyvinvoinnin lähteinä (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10126-AH00CY97-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.11.2024 - 30.09.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 03.02.2025 - 30.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- LAB-ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 2000
- Opintojakso
- C-10126-AH00CY97
Arviointikriteerit
-Opiskelija kuvaa ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita -Opiskelija tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä -Opiskelija osoittaa ymmärryksensä ja osaamisensa leikkiä ohjauksesta ja mahdollistamisesta vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä -Opiskelija käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia sekä keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä -Opiskelija suorittaa oppimistehtävät tehtävänannon mukaisesti, palauttaen ne annetussa aikataulussa
Aika ja paikka
Opintojakso on avoinna 3.2. - 30.11.2025. Opettajat arvioivat opintojakson tehtäviä palautuspäivästä seuraavan kuukauden loppuun mennessä. Kesä- ja heinäkuun aikana palautuneet tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan moodlessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollisista uusinnoista sovittava opettajien kanssa
Kansainvälisyys
Verkkoympäristö, moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen osaamisensa oppimistehtävissään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria -Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa -Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta -Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä -Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena -Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana -Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä -Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea -Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa -Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa
Hylätty (0)
Arviointikriteerit eivät täyty.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti, kurssin aukioloaikana 3.2. - 30.11.2025. Toteutukseen sisältyy 5 noin 1 op laajuista osiota. Osiot koostuvat tutkittuun teoriatietoon perustuvasta materiaalista, oppimistehtävistä ja moodletenteistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia). Opintojakso kuuluu LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty