Skip to main content

Trauma-informed approach (5 ECTS)

Code: C-10126-AH00CY83-3004

General information


Enrollment
18.03.2025 - 13.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.05.2025 - 10.08.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Institution
LAB University of Applied Sciences, Verkkokampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 85
No reservations found for implementation C-10126-AH00CY83-3004!

Learning outcomes

Opiskelija osaa - kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn - kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa - arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan - valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä - arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Prerequisites

Osallistujalla on hyvä olla noin 2 kk työkokemusta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö).

Teaching methods

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). * Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. * Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät). * Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta. . Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11. Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14 . Tehtävät: Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen . * Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025. * Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon. . * Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Location and time

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). * Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. * Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät). * Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta. . Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11. Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14 . Tehtävät: Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen . * Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025. * Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon. . * Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Learning materials and recommended literature

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus. TAI * Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books JA * Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla) JA * Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Alternative completion methods of implementation

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Internship and working life connections

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän.

International connections

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Student workload

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). * Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. * Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät). * Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta. . Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11. Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14 . Tehtävät: Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen . * Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025. * Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon. . * Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Content scheduling

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

Assessment methods and criteria

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page