Skill Acquisition (5 ECTS)
Code: C-10056-PHY001AS2A-3017
General information
- Enrollment
- 02.01.2026 - 30.05.2026
- Registration for implementation has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 31.07.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Institution
- Haaga-Helia University of Applied Sciences, Vierumäen toimipiste
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Course
- C-10056-PHY001AS2A
Learning outcomes
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa: Määritellä motorisen kehityksen vaiheet, motoriset perustaidot ja taitojen oppimisen keskeiset käsitteet. Valita ja hyödyntää sopivia menetelmiä vaihdellen motoristen taitojen oppimiseksi. Suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti motoristen perustaitojen ja lajitaitojen oppimisen harjoittelua yksilön lähtökohdat sekä oppimistavoitteet huomioiden. Opintojakson sisällöistä/teemoista johdetut osaamistavoitteet löydät kohdasta arvointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Content
- Motorinen kehitys ja motorinen oppiminen - Motoriset perustaidot lajitaitojen pohjana - Taidon oppimisen vaiheet - Taitojen opettaminen - Palautteen merkitys taitojen oppimisessa ja opettamisessa - Taidon oppimisen harjoittelun suunnittelu ja toteutus - Taidon arviointi
Teaching methods
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Moodlessa on tehtäviä, jotka pitää suorittaa hyväksytysti, jotta pääsee jatkamaan seuraavaan tehtävään. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppimateriaaliin perehtymistä. Lisäksi opiskelijan tulee suunnitella ja toteuttaa n. 6 viikon mittainen taidon kehittämisen prosessi, jossa hän vie käytäntöön teoriassa opiskelemiaan asioita. Opettaja ohjaa tarvittaessa esim. sähköpostin välityksellä. Opettaja arvioi tehtävät ja loppuraportin, joiden perusteella arvosana annetaan.
Learning materials and recommended literature
Moodlen oppimateriaalit Jaakkola, T. 2010. Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Jyväskylä: PS-kustannus. Jaakkola, T. 2013. Liikuntataitojen oppiminen. Teoksessa: T. Jaakkola, J. Liukkonen, A. Sääkslahti. Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
Alternative completion methods of implementation
Taidon oppimisen prosessin voi toteuttaa myös opettelemalla/kehittämällä itse jotain taitoa, jos siihen ei löydy soveltuvaa ulkopuolista henkilöä.
Internship and working life connections
Opiskelija hyödyntää oppimaansa teoriaa työelämäyhteyksissä.
Exam dates and retake possibilities
Opintojakson lopussa on tentti.
Student workload
Teoriaan perehtyminen ja niistä kertyneen tiedollisen osaamisen osoittaminen, itsearvioinnit, taidon opettamisen prosessin suunnittelu, käytännön toteutus ja reflektointi.
Content scheduling
13.1-31.7.2025 non stop. Non-stop toteutuksissa kurssille voi liittyä lähes koko sen aukioloajan. Huomioi kuitenkin, että varaat riittävästi aikaa opintojen suorittamiseen. Opiskelijoita lisätään kokonaisuuksiin n. kerran viikossa.
Evaluation scale
H-5