Innovaatiotoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02631-KATU1-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2024 - 26.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.06.2025 - 31.07.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Humanistinen ammattikorkeakoulu, Paikkaan sitomaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 150
- Opintojakso
- C-02631-KATU1
Aika ja paikka
Opintojakso tulee suorittaa ajanjaksolla 1.6.-31.7.2025.
Oppimateriaalit
Materiaalit on listattu opintojakson Hoodle-ympäristössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tähän opintojaksoon ei sisälly harjoittelua eikä työelämäyhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttejä on mahdollista yrittää kolmesti niiden voimassaoloaikana. Kolme yritystä vastaa yhtä varsinaista kertaa ja kahta uusintaa, eli uusintamahdollisuudet sisältyvät opintojaksoon. Uusintamahdollisuuden hyödyntämisestä ei tarvitse erikseen ilmoittaa ohjaavalle lehtorille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tällä opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson loppuarvosanaan vaikuttavat flaneeraustehtävä, tulevaisuuden muistelu -tehtävä sekä tentti. Jokainen osio vaikuttaa yhtä paljon, sillä loppuarvosana on näiden keskiarvo.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittamiseen kuluu aikaa noin 130 tuntia.
Sisällön jaksotus
Tarkempi sisällön jaksotus käy ilmi opintojakson verkkosivulta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1) Opiskelijan tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinta on suurelta osin puutteellinen. Hän ei juuri osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään ja tuotetut ratkaisut joko puuttuvat tai ovat jo aiemmin tunnettuja, jolloin ne eivät ole innovatiivisia. Hän hahmottaa innovaatioprosessin heikosti tai ei lainkaan eikä hän ole juuri omaksunut valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattaminen on suurimmalta osaltaan puutteellista. Tyydyttävä (2) Opiskelijalla on selviä puutteita tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinnassa. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään jossain määrin, mutta luovuus ratkaisujen kehittämisessä jää vähäiseksi tai puuttuu kokonaan, eivätkä ratkaisut ole myöskään innovatiivisia. Hän tuntee innovaatioprosessin pääpiirteissään ja hänellä on jonkin verran valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa voi olla selviä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön melko hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään kohtuullisen hyvin ja tuottaa melko luovia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin, vaikka ratkaisut eivät erityisen innovatiivisia olekaan. Hän tuntee innovaatioprosessin melko hyvin ja hänellä on hallussaan perusvalmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa saattaa olla jonkin verran puutteita. Hyvä (4) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään hyvin ja tuottaa luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin hyvin ja hänellä on kohtuullisen hyvät valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet kiitettävästi. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään erinomaisesti ja tuottaa aidosti luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin syvällisesti ja hänellä on erinomaiset valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti tehtävänantojen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Tämä toteutus ei sisällä webinaareja.
Lisätietoja opiskelijoille
Tälle opintojaksolle saavat ilmoittautua kaikki ne opiskelijat, joiden opetussuunnitelmaan kyseinen opinto kuuluu. Tämä siis siitä huolimatta, onko oma saapumiserä listattu koodina tämän opinnon yhteyteen. Opintojakson opintovastaava on Minna Hautio. Innovaatiotoiminta-opintojaksossa opitaan, mitä tulevaisuuden ennakointi tarkoittaa ja miten sitä tehdään. Lisäksi selviää, mitä innovaatio ja innovoiminen käytännössä tarkoittavat ja miten innovaatioita voi edistää työelämässä. Opintojakso antaa innovaatioprosessin läpiviemiseen tarvittavan perusosaamisen. Lisäksi opintojaksolla opitaan tulevaisuustiedon ja ennakoinnin perusteet. Opintojaksolle kannattaa tulla tutkimaan omaa innovaatiosuhdettaan ja kehittämään omaa innovativiisuuttaan. Siellä saa myös tärkeitä työelämätaitoja. Erityisiä lähtötasovaatimuksia ei ole. Opintojaksolle hyväksytään max. 200 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointiasteikko
0-5
Toteutustavat
Verkkototeutuksen tehtävät (kuvallisia ja kirjallisia tehtäviä sekä kaksi tenttiä) on pilkottu pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden palautuspäivämäärät on jaksotettu opintojakson koko mitalle. Verkkototeutukseen kuuluu viisi webinaaria. Verkkototeutuksen ja itsenäisen toteutuksen tehtävät ovat hyvin samankaltaiset. Ero on siinä, että verkkototeutuksen tehtävät ovat aikatauluun sidottuja ja itsenäisellä toteutuksella on ainoastaan yksi deadline opintojakson lopussa. Itsenäisessä toteutustavassa tentit korvataan esseellä. Opinnollistamis- ja harjoittelumuotoisesta toteutustavasta sovitaan etukäteen. Tarkemmat ohjeet tähän löytyvät opintojakson Hoodle-sivulta.
Suoritustavat
Opintojakso on mahdollista tehdä usealla eri tavalla: perus-verkkototeutuksena, itsenäisenä toteutuksena, Humakin hankkeeseen harjoitteluna tehden tai työssä opinnollistaen. Avoimen opiskelijoille vain perus-verkkototeutus tai itsenäinen toteutus ovat mahdollisia.