Siirry suoraan sisältöön

Innovaatiotoiminta (verkko) (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02631-KATU1-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 31.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Korkeakoulu
Humanistinen ammattikorkeakoulu, Paikkaan sitomaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Opintojakso
C-02631-KATU1
Toteutukselle C-02631-KATU1-3013 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Opetus tapahtuu verkossa seuraavina ajankohtina: 22.01.2025 09.00 - 11.30 13.02.2025 09.00 - 11.30 12.03.2025 09.00 - 11.30 02.04.2025 09.00 - 11.30 30.04.2025 09.00 - 11.30

Oppimateriaalit

Opintojaksoon sisältyy tentti (vaihtoehtoisesti essee), johon kuuluu kirjallista ja videomateriaalia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson voi opinnollistaa tai tehdä harjoitteluna, mikäli kriteerit täyttyvät. Katso kriteerit opintojakson Hoodlesta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttejä on mahdollista yrittää kolmesti niiden voimassaoloaikana. Kolme yritystä vastaa yhtä varsinaista kertaa ja kahta uusintaa, eli uusintamahdollisuudet sisältyvät opintojaksoon. Uusintamahdollisuuden hyödyntämisestä ei tarvitse erikseen ilmoittaa ohjaavalle lehtorille.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisen suoritustavan mukaan. Katso ohjeet opintojakson Hoodlesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson loppuarvosanaan vaikuttavat flaneeraustehtävä, tulevaisuuden muistelu -tehtävä sekä molemmat tentit. Jokainen osio vaikuttaa yhtä paljon, sillä loppuarvosana on näiden keskiarvo. Lisäksi on suoritettava Etsi innovaatio -tehtävä sekä joukko keskustelutehtäviä. Nämä eivät kuitenkaan vaikuta numeeriseen arvosanaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen mittainen joten sen tekemiseen kuluu non 130 tuntia.

Sisällön jaksotus

Tarkempi sisällön jaksotus käy ilmi opintojakson verkkosivulta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä ei ole palautettu annettujen palautusaikataulujen puitteissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1) Opiskelijan tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinta on suurelta osin puutteellinen. Hän ei juuri osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään ja tuotetut ratkaisut joko puuttuvat tai ovat jo aiemmin tunnettuja, jolloin ne eivät ole innovatiivisia. Hän hahmottaa innovaatioprosessin heikosti tai ei lainkaan eikä hän ole juuri omaksunut valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattaminen on suurimmalta osaltaan puutteellista. Tyydyttävä (2) Opiskelijalla on selviä puutteita tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön käsitteistön hallinnassa. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään jossain määrin, mutta luovuus ratkaisujen kehittämisessä jää vähäiseksi tai puuttuu kokonaan, eivätkä ratkaisut ole myöskään innovatiivisia. Hän tuntee innovaatioprosessin pääpiirteissään ja hänellä on jonkin verran valmiuksia edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa voi olla selviä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön melko hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään kohtuullisen hyvin ja tuottaa melko luovia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin, vaikka ratkaisut eivät erityisen innovatiivisia olekaan. Hän tuntee innovaatioprosessin melko hyvin ja hänellä on hallussaan perusvalmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Tehtävänantojen noudattamisessa saattaa olla jonkin verran puutteita. Hyvä (4) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet hyvin. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään hyvin ja tuottaa luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin hyvin ja hänellä on kohtuullisen hyvät valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät tehtävänantojen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija hallitsee tulevaisuuskäsitteistön ja ennakointityön perusteet kiitettävästi. Hän osaa soveltaa tulevaisuusajattelua omassa ammatillisessa toimintaympäristössään erinomaisesti ja tuottaa aidosti luovia ja innovatiivisia ratkaisuja ammatillisiin haasteisiin. Hän tuntee innovaatioprosessin syvällisesti ja hänellä on erinomaiset valmiudet edistää luovuutta henkilökohtaisella ja tiimitasolla sekä työympäristöissä. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät huolellisesti ja tarkasti tehtävänantojen mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on mahdollista tehdä usealla eri tavalla: perus-verkkototeutuksena, itsenäisenä toteutuksena, Humakin hankkeeseen harjoitteluna tehden tai työssä opinnollistaen. (Avoimen opiskelijoille vain perus-verkkototeutus tai itsenäinen toteutus ovat mahdollisia.) Verkkototeutuksen ja itsenäisen toteutuksen tehtävät ovat hyvin samankaltaiset. Ero on siinä, että verkkototeutuksen tehtävät ovat aikatauluun sidottuja ja itsenäisellä toteutuksella on ainoastaan yksi deadline opintojakson lopussa. Verkkototeutuksen tehtävät on pilkottu pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden palautuspäivämäärät on jaksotettu opintojakson koko mitalle. Verkkototeutukseen kuuluu viisi webinaaria.

Lisätietoja opiskelijoille

Tälle opintojaksolle saavat ilmoittautua kaikki ne opiskelijat, joiden opetussuunnitelmaan kyseinen opinto kuuluu. Tämä siis siitä huolimatta, onko oma saapumiserä listattu koodina tämän opinnon yhteyteen. Opintojakson opintovastaava on Minna Hautio. Innovaatiotoiminta-opintojaksossa opitaan, mitä tulevaisuuden ennakointi tarkoittaa ja miten sitä tehdään. Lisäksi selviää, mitä innovaatio ja innovoiminen käytännössä tarkoittavat ja miten innovaatioita voi edistää työelämässä. Opintojakso antaa innovaatioprosessin läpiviemiseen tarvittavan perusosaamisen. Lisäksi opintojaksolla opitaan tulevaisuustiedon ja ennakoinnin perusteet. Opintojaksolle kannattaa tulla tutkimaan omaa innovaatiosuhdettaan ja kehittämään omaa innovatiiviisuuttaan. Siellä saa myös tärkeitä työelämätaitoja. Erityisiä lähtötasovaatimuksia ei ole. Opintojaksolle hyväksytään max. 200 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointiasteikko

0-5

Toteutustavat

Verkkototeutuksen tehtävät (kuvallisia ja kirjallisia tehtäviä sekä kaksi tenttiä) on pilkottu pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden palautuspäivämäärät on jaksotettu opintojakson koko mitalle. Verkkototeutukseen kuuluu viisi webinaaria. Verkkototeutuksen ja itsenäisen toteutuksen tehtävät ovat hyvin samankaltaiset. Ero on siinä, että verkkototeutuksen tehtävät ovat aikatauluun sidottuja ja itsenäisellä toteutuksella on ainoastaan yksi deadline opintojakson lopussa. Itsenäisessä toteutustavassa tentit korvataan esseellä. Opinnollistamis- ja harjoittelumuotoisesta toteutustavasta sovitaan etukäteen. Tarkemmat ohjeet tähän löytyvät opintojakson Hoodle-sivulta.

Suoritustavat

Opintojakso on mahdollista tehdä usealla eri tavalla: perus-verkkototeutuksena, itsenäisenä toteutuksena, Humakin hankkeeseen harjoitteluna tehden tai työssä opinnollistaen. Avoimen opiskelijoille vain perus-verkkototeutus tai itsenäinen toteutus ovat mahdollisia.

Siirry alkuun