Educational Science and Basics of Education (5 ECTS)
Code: C-02630-1L00ET88-3011
General information
- Enrollment
-
03.07.2024 - 16.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.09.2024 - 14.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Institution
- Tampere University of Applied Sciences, TAMK Pääkampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 10
- Course
- C-02630-1L00ET88
Assessment criteria
Hyväksytty/täydennettävä Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli opiskelija osaa: - määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta - kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana - selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa - arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa - analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana.
Location and time
Syyslukukaudella 2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa) Ajoitus: suoritusaika 2.9.-14.11.2024 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu) Aloitus: verkkowebinaarilla syyskuun alkupuolella (pakollinen osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen), ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin). Ennakkotehtävä saatavilla Moodlessa heti kun Moodle-pohja on auki. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa). Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Materials
Moodlessa ilmoitetaan tarkemmin, tässä esimerkkejä kirjallisuudesta: · Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995 (tai uudempi). Johdatus kasvatustieteeseen. Porvoo: WSOY. · Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. Jyväskylä: PS-kustannus. · Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki: Gaudeamus. · Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus 1860- luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. · Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi: kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. · Dunderfelt, T. 2011 (14. uud.p.). Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY Pro. · Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus. TAI · Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007 (2. uud.p.). Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit. · Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. Helsinki: WSOYPro. · Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2021. Kasvatussosiologia. Jyväskylä: PS-kustannus. · Collin, K., Paloniemi, S., Pantzar, E., Valleala, U.M., Virtanen, A. Leskelä, J. Hytönen, T. & Huotari, V. 2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. Jyväskylä: PS-kustannus. · Eteläpelto, A., Onnismaa, J., Vähäsantanen, K., Ropo, E., Gustafsson, A-M., Hakkarainen, P., Jääskeläinen, P., Ruohotie, P., Vanhalakka-Ruoho, M., Lapinoja, K-P., Heikkinen, H.L.T., Leskelä, J., Hänninen, S., Nurmi, H., Sivonen, A. 2006. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki: Kansanvalistusseura. · Tuominen, M. & Wihersaari, J. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. Helsinki: OKKA-säätiö (Opetus- ja kasvatus- ja koulutusalojen säätiö). · Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-807-7 · Siirilä, J. & Laukia, J. 2021. Mihin menet ammattikasvatus? – Ammattikasvatuksen tutkimuksen suuntaukset Suomessa. eSignals Research. HaagaHelia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi- fe2021101450990 Tieteelliset aikakauslehdet: · Aikuiskasvatus (https://journal.fi/aikuiskasvatus) · Ammattikasvatuksen aikakauskirja (https://journal.fi/akakk) · Kasvatus (https://journal.fi/kasvatus)
Employer connections
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.
Exam schedules
Pääsääntöisesti opintojaksossa ei toteuteta tenttejä.
International connections
Ei. Lähdemateriaaleina voi käyttää englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Completion alternatives
Pääsääntöisesti ei ole valinnaista suoritusmahdollisuutta. Opintojakson mahdollisista osittaisista osaamisista opiskelija voi ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan. Jos osittaista hyväksilukua on mahdollista toteuttaa, niin opiskelijan on osoitettava osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa opintojakson opettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Evaluation methods and criteria
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Student workload
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7h/op = 133 h
Content scheduling
Ajoitus: suoritusaika 2.9.-14.11.2024 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu) Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen opintojakson suoritusaikana (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa) Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Aloituswebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta. Opintojakson yhteinen aloitus: syyskuun alkupuolella, tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa (webinaari tallennetaan). Huom. Webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Opiskelija etenee itsenäisesti Moodlen tehtäviä tehden. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla https://moodle.tuni.fi. Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla (KE 4.9 2024 klo 15.00 -17.00), josta tehdään myös tallenne. Osallistuminen verkkowebinaariin tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta. Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset ja kommenttikirjoitukset. Ajoitus: suoritusaika 2.9.-14.11.2024 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu) Aloitus: verkkowebinaarilla syyskuun alkupuolella (pakollinen osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen), ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin). Ennakkotehtävä saatavilla Moodlessa heti kun Moodle-pohja on auki. Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa 2.9.2024. Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä. Moodle-pohja sulkeutuu 14.11.2024 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).
Further information
Toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Evaluation scale
Pass/Fail