The Basics of Service Design for Well-being at Work (5 ECTS)
Code: C-02629-TY00BY49-3004
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 25.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Institution
- Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Course
- C-02629-TY00BY49
Learning outcomes
Opiskelija osaa: - selittää työhyvinvoinnin peruskäsitteet ja työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät sekä työhyvinvointimuotoilun periaatteet, prosessin sekä siinä käytettävät keskeiset menetelmät. - suunnitella sekä toteuttaa työhyvinvointia kehittävän muotoiluprosessin (=kehittämistehtävän) ja reflektoida muotoiluprosessissa tekemiäsi ratkaisuja tietoperustaisesti, - laatia toteutussuunnitelman muotoiluprosessissa kehittämäsi ratkaisun viemiseksi käytännön työelämään sekä - perustella työntekijäkeskeisten näkökulmien ja muotoilun kehittämisperiaatteiden tärkeyden omassa organisaatiossasi tai työelämässä yleisesti.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Learning materials and recommended literature
Huhta, M. & Myllyntaus, V. 2021. Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus. Helsinki: Alma Talent. Manka, M-L.& Manka, M. 2016. Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro. Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M.& Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner’s handbook. First Edition. O’Reilly Media, Inc. Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum Media Oy. Jaakkola H., Pietikäinen M., Purola A. 2020. Työhyvinvointimuotoilu osallistamisen ja työhyvinvoinnin kehittäjänä. Laurea. Viitattu 8.9.2021. Työhyvinvointimuotoilu osallistamisen ja työhyvinvoinnin kehittäjänä | Laurea Journal Laurea 2020. Viitattu 8.9.2021. Työhyvinvointimuotoilu - Kehitä työhyvinvointia palvelumuotoilun keinoin - Laurea-ammattikorkeakoulu Paulise, L. 2021. 92% Of HR Leaders Set Employee Experience As Top Priority In 2021. Forbes. Viitattu 8.9.2021. 92% Of HR Leaders Set Employee Experience As Top Priority In 2021 (forbes.com)Links to an external site. Pietikäinen M., 2020. Työhyvinvointimuotoilulla tuottavuutta, työhyvinvointia ja loistavia asiakaskokemuksia | Laurea Journal. https://journal.laurea.fi/tyohyvinvointimuotoilulla-tuottavuutta-tyohyvinvointia-ja-loistavia-asiakaskokemuksia/#9b683f10. Viitattu 10.6.2025. Vignoli M., Di Norcia M. & Bertolotti F. 2021. Designing services for employees’ wellbeing: principles for an improved employee experience. IdeaSquare Journal of Experimental Innovation. Bologna, Italia. 1-9. Viitattu 10.6.2025. https://e-publishing.cern.ch/index.php/CIJ/article/view/997/1085.
Alternative completion methods of implementation
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Internship and working life connections
Opintojakson kehittämistehtävän tekemiseen, opiskelija hankkii 3-5 kpl oman työpaikkansa henkilöä tai muita työelämässä olevia henkilöitä kohdehenkilöiksi.Opiskelijan ei siten tarvitse olla tällä hetkellä töissä voidakseen suorittaa opintojakson.
Exam dates and retake possibilities
Opintojen suoritusaika on 1.8.-31.12.2025. Opinnoilla ei ole määrättyä aloitus ja lopetuspäivää. Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti. Suositeltava opintojakson toteuttamisaika on 3 kk. Opettajat ovat tavattavissa Teamsissa kerran kuukaudessa Q & A -tilaisuudessa. Näiden tilaisuuksien aikataulu ja toimintatavat on kerrottu opintojakson canvas -työtilassa. Osallistuminen on vapaaehtoista.
Student workload
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista: 1. Työhyvinvointi, työntekijäkeskeisyys ja muotoilu -moduulissa (1 op) . 2. Työntekijäkokemus ja tiedon kiteyttäminen -moduulissa (2 op). 3. Työntekijäkokemuksesta ratkaisuihin -moduulissa (2 op). Opintojakson moduulit suoritetaan edellä mainitussa järjestyksessä. Opintojakso sisältää kehittämistehtävän, joka etenee ohjatusti askeltaen. Jotta ehdit suorittaa opintojakson syksyn aikana, suosittelemme että suoritat ensimmäisen moduulin syyskuun loppuun mennessä. Silloin sinulla on riittävästi aikaa tehdä moduulissa 2 ja 3 ohjaamamme kehittämistehtävän loppuvuoden aikana.
Content scheduling
1. Työhyvinvointi, työntekijäkeskeisyys ja muotoilu -moduulissa (1 op) käyt läpi työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja sitä miten niitä voidaan kehittää muotoilulla. Opintojakson myötä osaat käyttää tutkittuun tietoon perustuvia määritelmiä työhyvinvoinnin kehittämisessä ja ymmärrät mitä hyötyä on käyttää muotoilun menetelmiä työhyvinvoinnin kehittämisessä. Opintojakson jälkeen ymmärrät, mitä työhyvinvointimuotoilu tarkoittaa ja mikä on sen kehittämisprosessin tarkoitus. 2. Työntekijäkokemus ja tiedon kiteyttäminen -moduulissa (2 op) opit mitä kokemusperäisellä tiedolla tarkoitetaan ja miten sitä voi kerätä. Tunnistat keräämästäsi kokemusperäisestä tiedosta työhyvinvointiin vaikuttavat oleellisimmat osatekijät, osaat kiteyttää ne selkeästi ja tarkastella työyhteisökontekstissa. Opinnon myötä ymmärrät työntekijäkeskeisten näkökulmien tärkeyden työntekijäkeskeisessä kehittämisessä. 3. Työntekijäkokemuksesta ratkaisuihin -moduulissa (2 op) opit kehittämään työhyvinvointiin vaikuttavaa tekijää työntekijäkeskeisesti ideoimalla, testaamalla ratkaisua ja luomalla suunnitelman kehittämäsi ratkaisun käytäntöön viemiseksi. Osaat myös kuvata sen miten työntekijät pidetään ratkaisujen kehittämisessä koko ajan mukana sekä pystyt kriittisesti tarkastelemaan valitsemasi ratkaisun työntekijäkeskeisyyttä. Opintojakson moduulit suoritetaan edellä mainitussa järjestyksessä.
Evaluation scale
Approved/Failed