Mentalisaatio – osaamista kiusaamisen ehkäisyyn (1 op)
Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CB74-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2024 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.12.2024 - 15.06.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02629-TO00CB74
Aika ja paikka
Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.
Oppimateriaalit
• Pajulo M, Salo S & Pyykkönen N. 2015. Mentalisaatio ihmistä suojaavana tekijänä. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 131(11):1050-7. https://www.duodecimlehti.fi/duo12278 • Viinikka, A. 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. https://www.finna.fi/Record/3amk.137092
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole KV-yhteyttä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaista suoritustapaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamista mitataan tietotestillä, opinnon hyäksytty suorittaminen edellyttää vähintään 50 % tietotestin pisteistä. Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opintojakson tarkempi kuormittavuus on kuvattu opintojakson oppimisympäristössä.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käydään läpi • mentalisaatiota käsitteenä ja sen yhteyttä kiusaamiseen • ammattilaisen omaa mentalisaatiokykyä ja sen lisäämistä • mentalisaatiota lasten ja nuorten välisissä suhteissa sekä keinoja vaikuttaa siihen ammattilaisena • keinoja tukea vanhemman mentalisaatiokykyä Opintojakso koostuu videomuodossa olevista luentotallenteista, podcasteista ja luettavasta materiaalista sekä oppimista tukevista harjoituksista ja tehtävistä. Osaamista mitataan tietotestillä, opinnon hyäksytty suorittaminen edellyttää vähintään 50 % tietotestin pisteistä. Opinto soveltuu yksinopiskelun lisäksi erinomaisesti myös yhdessä (esimerkiksi työyhteisössä) tehtävään opiskeluun, jolloin opittu integroituu vahvemmin käytäntöön.
Opetusmenetelmät
Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon. Opintojakso on suunnattu kaikille lasten ja nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille, esimerkiksi opettajille varhaiskasvastuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella, lastenhoitajille, kouluavustajille, ilta- ja aamupäiväkerhojen ohjaajille, kouluvalmentajille, koulukuraattoreille, koulupsykologeille, terveydenhoitajille, nuoriso- ja yhteisöohjaajille sekä näiden alojen opiskelijoille. Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen. Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.
Arviointiasteikko
H-5