Skip to main content

Usability and Reachability of Digital Services (5 ECTS)

Code: C-02629-A9535-3011

General information


Enrollment
31.03.2025 - 06.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2025 - 31.08.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Institution
Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 10
No reservations found for implementation C-02629-A9535-3011!

Location and time

13.05.2025 18.30 - 20.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 20.05.2025 17.00 - 18.30 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 02.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 09.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 16.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 23.07.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 06.08.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 13.08.2025 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys

Materials

Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press. Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY. Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book) William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas

Employer connections

Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.

Exam schedules

Opintojakson aloitus Loppuseminaari Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Student workload

Teoriaosuus 40% (2 op) Lbd-projeksi 60% (3 op) Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa) Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ Teoriasisältöä: - Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta - Käytettävyystutkimuksen menetelmät - Saavutettavuuden perusteet - Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö

Failed (0)

Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Assessment criteria, good (3-4)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Assessment criteria, excellent (5)

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Teaching methods

Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle. Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.

Further information

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page