Towards Societal Sustainability Through Behavioral Change (5 ECTS)
Code: C-02629-A900BY23-3003
General information
- Enrollment
- 19.05.2025 - 24.08.2025
-
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
- 08.09.2025 - 16.11.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Institution
- Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 15
- Course
- C-02629-A900BY23
Location and time
Opintojakso alkaa maanantaina 8.9.2025. Opinnolla on viisi moduulia. Moduulikohtaisten tehtävien tekoon on varattu aikaa kaksi viikkoa per moduulia. Viimeisen moduulin tehtävien palautuspäivämäärä on sunnuntaina 16.11.2025
Materials
Kaikki opintojaksolla käytettävät materiaalit löytyvät oppimisalustalta, ovat avoimesti saatavissa verkosta tai niihin on pääsy Laurean kirjaston kautta. Etukäteen ei ole tarvetta hankkia itselleen mitään oppimateriaali. Alla on kuvattuna olennaisimmat opinnolla käytetyt lähteet. Näiden lisäksi voidaan käyttää myös muutakin aineistoa. Hankonen, N.E., & Hardeman W. 2020. Developing Behavior Change Interventions, in M.S. Hagger , L.D. Cameron , K. Hamilton , N. Hankonen & T. Lintunen (eds). The handbook of behavior change, Cambridge Handbooks in Psychology , Cambridge University Press, 300-317 Kaufman, S., Saeri, A., Raven, R., Malekpour, S. & Smith, L. 2021. Behaviour in sustainability transitions: A mixed methods literature review. Environmental Innovation and Societal Transitions 40, 586-608 Linder, N., Giusti, M., Samuelsson, K. & Barthel, S. 2022. Pro-environmental habits: An underexplored research agenda in sustainability science. Ambio, 1-11. Michie, S., Van Stralen, M. M. & West, R. 2011. The behaviour change wheel: a new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation science 6(1), 1-12. Newell, P., Daley, F., & Twena, M. 2021. Changing our ways? Behaviour change and the climate crisis. The report of the Cambridge Sustainability Commission on Scaling Behaviour Change, The Cambridge Sustainability Commission. (soveltuvin osin tehtäväpalautuksen aiheen rajaamiseksi)
Employer connections
Tehtäviä integroidaan soveltuvin osin työelämäkontekstiin.
Exam schedules
Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.
International connections
Opinnolla hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Evaluation methods and criteria
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Arviointikriteerit: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta) - analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta) - soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta) - nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta) - kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen) - toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen) - arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä) - hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä) - soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta) - soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta) - pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta) - kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen) - toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen) - arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus) - viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä) - hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä) - soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta) - soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta) - esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta) - kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen) - toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen) - tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä) - hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä) - suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) - työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys) ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Tällä opintojaksolla tutustut kestävämmän yhteiskunnan rakentamisen periaatteisiin systeemisestä ja käyttäytymistieteellisistä näkökulmista tarkasteltuna. Teknologian kehittyminen on isossa roolissa monien kestävyyshaasteiden ratkaisemisessa, mutta käyttäytymismuutoksella voitaisiin osittain ratkaista näitä haasteita jo nyt. Lisäksi uudet teknologiset ratkaisut täytyy myös osata ottaa käyttöön. Opinnolla tarkastellaan kuinka kestävyys rakentuu eri tasoilla sekä kuinka systeemiajattelu voi auttaa haasteiden tarkastelussa. Kestävän kehityksen edistäminen edellyttää tapojen muuttamista, missä käyttäytymistieteellinen lähestymistapa voi olla avuksi. Käyttäytymismuutoksen perehdytään sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla huomioiden myös muutosten systeeminen ulottuvuus.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Laureassa AMK-tutkintoa suorittavat opiskelijat eivät voi valita opintoa. Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.
Evaluation scale
H-5