Skip to main content

Towards Societal Sustainability Through Behavioral Change (5 ECTS)

Code: C-02629-A900BY23-3002

General information


Enrollment
20.05.2024 - 30.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.09.2024 - 28.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Institution
Laurea University of Applied Sciences, Laurea Verkkokampus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 15
No reservations found for implementation C-02629-A900BY23-3002!

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Hankonen, N.E., & Hardeman W. 2020. Developing Behavior Change Interventions, in M.S. Hagger , L.D. Cameron , K. Hamilton , N. Hankonen & T. Lintunen (eds) The handbook of behavior change, Cambridge Handbooks in Psychology , Cambridge University Press, 300-317 Kaufman, S., Goodwin, D., Downes, J., & Slattery, P. Systems Thinking and Behaviour, in The Method Book. An in-depth guide on how to use the BehaviourWorks Method. BehaviorWorks Australia. (verkkolähde) Kaufman, S., Saeri, A., Raven, R., Malekpour, S. & Smith, L. 2021. Behaviour in sustainability transitions: A mixed methods literature review. Environmental Innovation and Societal Transitions 40, 586-608 Linder, N., Giusti, M., Samuelsson, K. & Barthel, S. 2022. Pro-environmental habits: An underexplored research agenda in sustainability science. Ambio, 1-11. Michie, S., Van Stralen, M. M. & West, R. 2011. The behaviour change wheel: a new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation science 6(1), 1-12. Newell, P., Daley, F., & Twena, M. 2021. Changing our ways? Behaviour change and the climate crisis. The report of the Cambridge Sustainability Commission on Scaling Behaviour Change, The Cambridge Sustainability Commission. (soveltuvin osin tehtäväpalautuksen aiheen rajaamiseksi) Kestävän kehityksen 17 tavoitetta -verkkosivusto. Sisäisen kehityksen tavoitteet (Inner Development Goals) -verkkosivusto. Lisäksi videoita, joihin linkit löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä.

Employer connections

Tehtäviä integroidaan työelämäkontekstiin.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla: Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa suorittamalla ensimmäinen moduuli määräpäivään (15.9.) mennessä. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumistaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

International connections

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Evaluation methods and criteria

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintojakson kaikkien osasuoritusten pisteet lasketaan yhteen. Arvosanat määrittyvät seuraavasti: 1 = 50 - 59 % pisteistä 2 = 60 - 69 % 3 = 70 - 79 % 4 = 80 - 89 % 5 = 90 - 100 % Arviointikriteerit: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta) - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen) - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä) Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta) - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu) - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen) - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä) Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa: - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta) - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta) - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu) - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen) - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Tällä opintojaksolla tutustut kestävämmän yhteiskunnan rakentamisen periaatteisiin systeemisestä ja käyttäytymistieteellisistä näkökulmista tarkasteltuna. Teknologian kehittyminen on isossa roolissa monien kestävyyshaasteiden ratkaisemisessa, mutta käyttäytymismuutoksella voitaisiin ratkaista näitä haasteita jo nyt. Lisäksi uudet teknologiset ratkaisut täytyy myös osata ottaa käyttöön. Opinnolla tarkastellaan kuinka kestävyys rakentuu eri tasoilla sekä kuinka systeemiajattelu voi auttaa haasteiden tarkastelussa. Kestävän kehityksen edistäminen edellyttää tapojen muuttamista, missä käyttäytymistieteellinen lähestymistapa voi olla avuksi. Käyttäytymismuutoksen perehdytään sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla huomioiden myös muutosten systeeminen ulottuvuus.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page