Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02509-MS00BU12-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
15.11.2023 - 19.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Turun ammattikorkeakoulu, Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02509-MS00BU12
Oppimateriaalit
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi. KvaliMOTV https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/index.html Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. 2009. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro Oy. https://metodix.fi/2014/05/19/seitamaa-hakkarainen-kvalitatiivinen-sisallon-analyysi/ Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd. Klenke, K., Martin, S. and Wallace, J.R. 2016. Qualitative Research in the Study of Leadership: Second Edition. Bingley: Emerald. Auerbach, C. & Silverstein, L.B. 2003. Qualitative Data : An Introduction to Coding and Analysis. New York: New York Univesity Press. ProQuest Ebook Central. Dey, I. 2005. Qualitative Data Analysis: a user-friendly guide for social scientists. London: Taylor & Francis. Stickdorn, M., Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. USA: O’Reilly Media. Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons. Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. https://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun
Kansainvälisyys
Opettajan arviointi Itse- ja vertaisarviointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä: hyväksytty / hylätty Palvelumuotoilutehtävä: 1-5 Sisällönanalyysitehtävä: 1-5 Vertaisarvioinnit: 1-5 Itsearviointi: hyväksytty
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkimus- ja analyysimenetelmiin tutustuminen sekä testaus käytännön harjoitusten myötä 1. Palvelumuotoilutehtävä: palvelumuotoilussa käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin tutustuminen ja testaus 2. Sisällönanalyysitehtävä: erilaisiin menetelmiin, kuten koodaukseen tutustuminen ja testaus Itse- ja vertaisarvioinnit
Sisällön jaksotus
ONLINE-kurssi - suoritus valinnan mukaan joko suomeksi tai englanniksi Ennakkotehtävä lähetetään ja oppimisalusta avataan 1 viikko ennen ensimmäistä verkkotapaamista, joka on 30.1.2023 klo 16.00-17.30 - suomeksi Erilaisten laadullisten tutkimusmenetelmien käyttö kerättäessä luotettavaa tutkimusaineistoa tutkimustehtäviä varten: esimerkiksi haastattelut, kyselyt, havainnoinnit Analyysin tekeminen laadullisesta tutkimusaineistosta siten, että raportti / raportit vastaa / vastaavat luotettavasti tutkimuskysymyksiin. Laadullisen aineiston analysointi, koodaus, sisällönanalyysiin ja palvelumuotoiluun liittyvät tutkimusperinteet ja -periaatteet
Hylätty (0)
Ei palautettuja tehtäviä tai tehty vaatimusten mukaan Kurssin vähimmäistavoitteita ei ole saavutettu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kommunikointi ja reflektointi ovat hyväksyttävällä tasolla Jonkin verran on hankttu teoriaa, jota on pystytty ohjeiden mukaisesti hyödyntämään
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kommunikaatio ja reflektointi ovat hyvällä tasolla Osoitettu ymmärrystä teoriasta ja sen soveltamisesta - tehtävät on tehty vaatimusten mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen kommunikointi ja reflektio. Teorian soveltaminen käytäntöön on tehty onnistuneesti, tehtävät on tehty ohjeiden mukaan ja palautettu määräajassa.
Opetusmenetelmät
Etäopiskelu ja -tapaamiset Yksilö- ja ryhmätyö
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävyysvaatimus: Joko aikaisemmin suoritettu tai samaan aikaan suoritettava YAMK-koulutusten tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakso tai muu vastaava kurssi Opintojaksolla on kiintiöt: 1. Turun AMK:n omat YAMK-opiskelijat: 20 2. Muiden ammattikorkeakoulujen YAMK-opiskelijat: 10 3. Avoimen AMK:n YAMK-opiskelijat: 5 yhteensä 35 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5