Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig färdighet, NONSTOP, syksy (1 op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-SY220302-3042

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 31.01.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, Verkko-opinnot, NONSTOP. Ei ajastettuja, läsnäoloa vaativia oppitunteja Opiskelija valitsee itse opintojakson aloitusajankohdan sekä suoritustahdin. Opiskelijan tulee huomioida seuraavat päivämäärät aikatauluttaessaan opiskeluaan: Opintojakson kaikki pakolliset tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti viimeistään 31.12. 2024 mennessä. Opiskelijan tulee suorittaa suullinen tentti 31.01.2025 mennessä, jolloin opintojakso päättyy ja Moodle sulkeutuu. Jos opiskelija haluaa saada arvosanan ennen opettajan vapaajaksoa, hänen tulee suorittaa suullinen tentti hyväksytysti viimeistään 10.12.2024 Tarkemmat ohjeet Moodlessa.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Opintojakso
C-02507-SY220302
Toteutukselle C-02507-SY220302-3042 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Verkko-opinnot, NONSTOP. Ei ajastettuja, läsnäoloa vaativia oppitunteja Opiskelija valitsee itse opintojakson aloitusajankohdan sekä suoritustahdin. Opiskelijan tulee huomioida seuraavat päivämäärät aikatauluttaessaan opiskeluaan: Opintojakson kaikki pakolliset tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti viimeistään 31.12. 2024 mennessä. Opiskelijan tulee suorittaa suullinen tentti 31.01.2025 mennessä, jolloin opintojakso päättyy ja Moodle sulkeutuu. Jos opiskelija haluaa saada arvosanan ennen opettajan vapaajaksoa, hänen tulee suorittaa suullinen tentti hyväksytysti viimeistään 10.12.2024 Tarkemmat ohjeet Moodlessa.

Oppimateriaalit

Opiskelijan käsikirja nonstop-opintojaksolla: https://www.samk.fi/app/uploads/sites/2/2024/02/Opiskelijan-nonstop-kasikirja.pdf Opettajan laatima opiskelumateriaali ja linkit Moodlessa. Opiskelijalle suositellaan hyödyntämään oman ammattialansa oppimateriaalia oppimisen tukemiseksi.Lisätietoa Moodlessa. Sairaanhoito: Dialogia - Akuuttihoitoa kolmella kielellä (Myllymäki, Sari & Salonen, Kai) Tampereen ammattikorkekekoulu https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/808879/Dialogia-kolmella-kielella23.pdf?sequence=58&isAllowed=y Liiketalous: Gå med vinst. Affärssvenska för högskolor. Hanska - Keränen - Lehtoviita - Pirttilä Edita 2022. 4., uudistettu painos ISBN 978-951-37-8327-3 (saatavana SAMKin kirjaston kautta digikirjana) Tekniikka: Pietilä, A. 2022. Kontakt - Svenska inom teknik. Edita. (saatavana SAMKin kirjaston kautta digikirjana).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson sisällöt ovat työelämälähtöisiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi haluamansa rytmin mukaisesti käyttää tehtäviin sen verran aikaa kuin haluaa opintojakson aukiolon aikana. Suoritettuaan kaikki vaiheistetut oppimistehtävät hyväksytysti, opiskelijalle aukeaa Moodlessa suullisen tentin ilmoittautumislinkki. Hylättyä tenttisuoritusta saa uusia kaksi kertaa opintojakson aukiolon aikana. Ehdoton määräpäivä suullisen tentin suorittamiseksi on 31.01.2025 mennessä, jolloin opintojakso päättyy ja Moodle sulkeutuu.

Kansainvälisyys

Moodle, Quizlet, Turnit-plagiaatintunnistus, Hill-verkko-opetusympäristö (suullinen näyttökoe), EXAM-tenttiakvaario.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

SAMKin tutkinto-opiskelija voi suorittaa opintojakson osaamisen näyttönä: Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen menettely. (AHOT) Tarkemmat ohjeet opettajalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.Opintojakson arvosana perustuu opiskelijan saamaan arvosanaan suullisesta tentistä. Opiskelijan suullisen kielitaidon osaamisen arvioinnissa käytetään valtakunnallisessa korkeakoulujen yhteistyössä luotua arviointikriteeristöä. Suullisen tentin rakenne 1. osa: oman alaan liittyvä presentaatio n. 5 min. Esitysmateriaalin (esim. PowerPoint) käyttöä suositellaan. Tukisanalistan käyttö esityksen aikana sallittu. Esityksessä arvioidaan luontevuutta, katsekontaktia, ääntämistä sekä esitysmateriaali. 2. osa: keskustelu opettajan kanssa n. 10min Sisältö: opintojakson keskeiseen sisältöön liittyvät aihealueet. Opiskelija osoittaa suullisia vuorovaikutustaitojaan ruotsin kielessä. Arvionnissa erityisen huomion kohteena on, että opiskelija osallistuu aloitteellisesti ja aktiivisesti vuorovaikutukseen ja edistää keskustelun etenemistä, ts. että opiskelija ilmaisee itseään rohkeasti. Tarkemmat ohjeet Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan arvioitu työmäärä opintojaksossa on n. 80 tuntia. Tuntimäärä sisältää sekä suullisen että kirjallisen osuuden, koska ne ovat samaa opintojaksoa. Opiskelijan lähtötaso määrittää sen, kuinka paljon työtä opintojakso kokonaisuudessaan vaatii. Ajankäytön arvioitu jakautuminen - opinnot (arvioitu työaika 10h) - työelämä (arvioitu työaika 20h) - viestintätilanteet omalla alalla ja yleisesti työelämässä (arvioitu työaika 20h) - yritysmaailma (arvioitu työaika 10h) - tekstin ymmärtäminen (arvioitu työaika 20h) - keskeiset rakenteet (arvioitu työaika 10h) - omaehtoinen harjoittelu (arvioitu työaika 5h) - valmistautuminen kirjalliseen ja suulliseen tenttiin (arvioitu työaika 5h)

Sisällön jaksotus

Asiakokonaisuudet: opiskelu, työelämä, alaan liittyvä tekstit, oman alan keskeisen ammattisanaston kartuttaminen ja tavallisimmat asiakas- ja vuorovaikutustilanteet. Opiskellessaan yllä mainittuja asiakokonaisuuksia, opiskelija soveltaa oman alansa keskeistä sanastoa.

Hylätty (0)

Hylätty 0: Opiskelija ei ole tehnyt opintojaksoon kuuluvia palautettavia suorituksia sovitusti opintojakson loppuun mennessä. E1: Opiskelija ei ole suoriutunut hyväksytysti suullisesta tentistä. (Kaksi uusintamahdollisuutta opintojakson aukiolon aikana) Arviointikriteerit Hylätty: (alle B1.1) Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta. Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta. Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja. Käyttää perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan, tärkeimmät sanaluokat taivutettu usein väärin. Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus erittäin häiritsevää.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Tyydyttävä taito B1.1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta. Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston. Useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Muiden kielten vaikutus häiritsevää. Ääntää ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa osin kohdekielestä. Lauserytmi usein hidas ja katkonainen. Muiden kielten vaikutus häiritsevää. Arvosana 2 Tyydyttävä taito B1.1 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti, mutta pääosin oikein. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Tyydyttävä taito B1.2 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää. Osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa. Osaa osin sopeuttaa ilmaisua tilanteen mukaan. Hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa joitakin epätarkkuuksia. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Ääntää ymmärrettävästi, mutta lauserytmi voi olla osin katkonainen. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja havaittavissa muiden kielten vaikutusta. Arvosana 4 Hyvä taito B2.1 Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta. Osallistuu aktiivisesti vuorovaikutukseen ja edistää sen etenemistä. Ilmaisu pääosin tilanteeseen sopivaa. Hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Osaa toisinaan käyttää kiertoilmaisuja. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin. Satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Ääntää hyvin selkeästi ja luontevasti sekä käyttää pääosin luontevaa lauserytmiä. Ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Hyvä taito B2.2-C1 Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen. Reagoi asianmukaisesti ja sovittaa oman osuutensa kohteliaasti keskustelukumppanien sanomisiin. Hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti. Harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia. Osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Käyttää luontevaa lauserytmiä.

Opetusmenetelmät

Tämän opintojakson Moodle aukeaa 12.8.2024, jolloin opintojaksoa pääsee aikaisintaan aloittamaan. Vastuuopettaja hyväksyy uusia ilmoittautumisia kerran viikossa, alkaen 12.8.2024. Opintojaksolle otetaan enintään 300 opiskelijaa. (Campus Online: 100) Opintojakso toteutetaan nonstop- verkko-opintona, jossa ei ole aikataulutettuja läsnäoloa vaativia oppitunteja. Opintojakso on avoin kaikkien tutkinto-ohjelmien opiskelijoille, ja opiskelija on vastuussa oman tutkinto-ohjelmansa ammattisanaston hallinnan kehittämisestä opintojakson aikana. Opintojakso sveltuu opiskelijalle, jolla on jonkin verran ammatillista kokemusta ja osaamista omalta alaltaan, kykyä itsenäiseen työskentelyyn ja itsensä johtamiseen, sekä toimiva peruskielitaito ruotsin kielessä (taitotaso B1). Tarvittaessa edeltävinä opintoina suositellaan ruotsin kielen valmentavaa opintojaksoa. Opiskelijalle, joka tarvitsee ohjausta kielten oppimisessa, suositellaan perinteistä toteutusta oppitunteineen. Opiskelumateriaali Moodlessa koostuu vaiheistetuista oppimistehtävistä. Suullisen kielitaidon arvioimiseksi opiskelija suorittaa suullisen tentin varattuna aikana osoitteessa https://hill.webex.com/meet/movi. Opintojakso koostuu kahdesta samaan aikaan suoriettavasta osatoteutuksesta, Sama Moodle-alusta kattaa molemmat osiot: • SY220301-3048 Svenska i arbetslivet, kirjallinen kielitaito, NONSTOP • SY220302-3042 Svenska i arbetslivet, suullinen kielitaito, NONSTOP Jos opiskelijalla on jo entuudestaan hyväksytty arvosana toisesta osiosta, mutta hylätty arvosana toisesta, hän voi suorittaa hylätyn (puuttuvan) osion tällä opintojaksolla. Tarkemmat ohjeet ovat Moodlessa. Kummastakin osasta annetaan erillinen arviointi (Arvosanat 0–5). Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan ja rekisteröidään erikseen. Arvosanat määräytyvät opintojaksoon kuuluvan kirjallisen ja suullisen tentin perusteella. Tavoitteet: Opiskelijalla on ammattikorkeakouluasetuksen mukainen suullinen kielitaito. Opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämään ja omaan alaansa liittyvistä suullisista kielenkäyttötilanteista. Taitotasotavoite B1. Opiskelijan opintojaksolla saavuttaman osaamisen perusteella tutkintotodistuksen kielilausekkeeseen kirjataan osaamisen taso. Arvosanat 1 – 3 = tyydyttävä taito, arvosanat 4 – 5 = hyvä taito. Valtioneuvoston asetus suomen ja ruotsin kielen taidon osoittamisesta valtionhallinnossa 2003/481. Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään valtakunnallisessa korkeakoulujen yhteistyössä luotua arviointikriteeristöä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksytty suoritus vastaa valtionhallinnon kielitutkintoa Ruotsi, suullinen taito. Opintojaksolla tehdään itsenäisesti erilaisia suullista taitoa kehittäviä oppimistehtäviä ohjeistuksen mukaan. Kaikkien suoritettavien tehtävien tavoitteena on valmistaa opiskelijaa saavuttamaan hyväksytty, vähintään tyydyttävä arvosana kirjallisesta tentistä. Tämä opintojakso on tarkoitettu vaihtoehdoksi opiskelijan oman tutkinto-ohjelmansa mukaiselle räätälöidylle ruotsin opintojaksolle, joka koostuu opettajan antamista, ajastetuista läsnäoloa vaativista oppitunneista harjoituksineen ja niistä sisällöistä, joissa on huomioitu kunkin alan erityistarpeet. Erityisesti päätoimiselle opiskelijalle suositellaan ensisijaiseksi suoritustavaksi oman tutkinto-ohjelmaan sisältyvää ammatillista ruotsin opintojaksoa. Ennen ilmoittautumistaan nonstop-opintojaksolle, opiskelijan tulee harkita huolella omia mahdollisuuksiaan ja kykyjään suorittaa kielen opintojakso itseohjautuen ilman kieltenopettajan tavanomaista ohjausta. Nonstop-tyyppinen opinto ei sovellu lähtökohtaisesti opiskelijalle, jolla on vaikeuksia ruotsin kielessä. Koska opintojakso ei sisällä ajastettuja läsnäoloa vaativia oppitunteja, palautetaan osa oppimistehtävistä yhteisille keskustelualueille muiden opiskelijoiden kommentoitavaksi. Myös NONSTOP-toteutuksella opiskelu edellyttää opiskelijalta sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutustaitoja. Opintojakson suorittamiseen kuuluu opintojaksopalautteen antaminen. (Tuudo) tai https://coursefeedback.samk.fi/

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun