Ammatillinen viestintä, OPINNOLLISTAEN, NONSTOP, kevät (3 op)
Toteutuksen tunnus: C-02507-SY220300-3100
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2024 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Opintojakso
- C-02507-SY220300
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan nonstop-toteutustapana HILLissä. Tehtäväohjeet, tehtävien palautukset ja yhteydenpito Moodle-alustalla. Opiskelija voi itse valita opintojakson aloitusajankohdan sekä suoritustahdin. Tehtäväpalautusten jälkeen opintojakso arvioidaan 15 työpäivän kuluessa opettajan vapaajaksot huomioiden.
Oppimateriaalit
Omalle alalle suunnattu viestinnän oppikirja, esim. Kortetjärvi-Nurmi, S. ja Murtola, K. (2016). Areena: Yritysviestinnän käsikirja. Edita. (e-kirja) TAI Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. (2012). Tekniikan viestintä. Edita. TAI Roivas, M. & Karjalainen, A.L. (2013). Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Edita. Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. Kotus. www.kotus.fi luentomateriaali SAMKin opinnäytetyöohjeen lähteiden merkintätavat ja tekstin asettelumalli
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työpaikan esihenkilö tai muu vastuuhenkilö sopii yhdessä opiskelijan kanssa tämän työn opinnollistamisesta. Esihenkilö allekirjoittaa sopimuslomakkeen ja auttaa asiakirjojen valinnassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintosuoritteiden palautusajankohdat Moodlessa.
Kansainvälisyys
Office: Word, PowerPoint
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja (esim. AHOT) ei ole tässä toteutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammattiviestinnän portfolio (0–5) - työelämätekstien kokoelma, joka sisältää kirjallisten tehtävien, omien viestintätaitojen ja oppimisen arviointia. Suullinen näyttö + posteri (0 - 5) Tarkemmat tehtäväohjeet Moodlessa. Kokonaisarviointi: 0–5 Opettaja arvioi opintojakson numeerisesti. Arviointiin kuuluu myös opiskelijan itsearviointia ja suullisessa näytössä ryhmän vertaispalautetta. Esihenkilö antaa vapaamuotoista palautetta työntekijän viestintäosaamisesta. Arvioinnissa käytetään SAMKin yleistä arviointikehikkoa soveltuvin osin. Arviointikehikko toimii myös itsearvioinnin tukena opintojaksolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontakti verkossa noin 6 h (osin vapaaehtoisesti) Itsenäinen työskentely ja Moodle-tehtävien tekeminen 74 h
Sisällön jaksotus
Ei ole.
Hylätty (0)
Puuttuvia suorituksia tai suorituksia, jotka eivät vastaa tehtävänantoon.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
2 Opiskelija laatii asiakirjoja ja tekstejä annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Asiatekstien tyylissä ja kielessä on korjattavaa. Opiskelija pitää asiantuntijaesityksen, perustelee osin näkemyksensä, tunnistaa ryhmän jäsenenä vastuunsa omasta viestintäkäyttäytymisestään. Opiskelija tietää referoinnin periaatteet. Opiskelija tietää lähteisiin viittaamisen perusperiaatteet ja osaa tehdä lähdeluettelon osittain oikein. Opiskelija tunnistaa aikataulussa pysymisen ja vastuullisuuden merkityksen. 1 Opiskelija laatii asiakirjoja ja tekstejä osittain annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Asiatekstien tyylissä ja kielessä on paljon korjattavaa. Opiskelija pitää asiantuntijaesityksen, mutta esityksessä ja näkemysten perusteluissa on puutteita, tunnistaa ryhmän jäsenenä vastuunsa omasta viestintäkäyttäytymisestään. Opiskelija tietää referoinnin periaatteet. Opiskelija tietää lähteisiin viittaamisen ja lähdeluettelon laatimisen perusperiaatteet. Opiskelija tunnistaa aikataulussa pysymisen ja vastuullisuuden merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
4 Opiskelija tuottaa hyvää asiatyylin mukaista tekstiä ja laatii asiakirjoja käyttäen annettuja ohjeita ja malleja. Opiskelija pitää jäsentyneitä asiantuntijaesityksiä, perustelee hyvin näkemyksensä, toimii ryhmän jäsenenä rakentavasti. Opiskelija referoi asiatekstiä, viittaa lähteisiin ja tekee lähdeluettelon noudattaen lähes oikein SAMKin viittausohjeita. Opiskelija pysyy aikataulussa ja toimii vastuullisesti. 3 Opiskelija tuottaa pääosin hyvää asiatyylin mukaista tekstiä ja laatii asiakirjoja käyttäen annettuja ohjeita ja malleja. Opiskelija pitää jäsentyneitä asiantuntijaesityksiä, perustelee näkemyksensä, ottaa vastuun omasta toiminnastaan ryhmässä. Opiskelija tietää referoinnin periaatteet. Opiskelija viittaa lähteisiin ja tekee lähdeluettelon osittain SAMKin viittausohjeiden mukaan. Opiskelija pysyy aikataulussa ja toimii vastuullisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija tuottaa hyvää asiatyylin mukaista tekstiä johdonmukaisesti ja laatii asiakirjoja soveltaen annettuja ohjeita ja malleja. Opiskelija pitää jäsentyneitä ja luovia asiantuntijaesityksiä, argumentoi vakuuttavasti, tukee muita viestintätilanteen osapuolia ja luo kannustavaa ilmapiiriä. Opiskelija referoi asiatekstiä, viittaa lähteisiin ja tekee lähdeluettelon SAMKin viittausohjeiden mukaan. Opiskelija suunnittelee toimintaansa tavoitteellisesti ja pysyy aikataulussa. Opiskelija toimii vastuullisesti ja arvioi selkeästi oman toimintansa vaikutusta. Opiskelija kantaa vastuuta omasta toiminnastaan.
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso toteutetaan itsenäisesti verkko-opintoina työn opinnollistaminen -menetelmää hyödyntäen. Opinnollistaminen tarkoittaa työssä syntyvän osaamisen tunnustamista opintopisteinä. Toteutustavassa työelämän asiateksteistä kootaan ammattiviestinnän portfolio ohjeiden mukaan. Portfolion kokoamisessa otetaan huomioon tietosuojakysymykset. Tehtäväsuorituksiin kuuluu lisäksi suullinen näyttö, joka pidetään HILL-verkko-oppimisympäristössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksopalaute annetaan Tuudossa.
Arviointiasteikko
1-5