Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilötyö NONSTOP (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-LT235100-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 26.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, Kuninkaisten kampus, Huittinen
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 499
Opintojakso
C-02507-LT235100
Toteutukselle C-02507-LT235100-3003 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 28.8.-31.12.2024. Opiskelu etenee opintojaksolla itsenäisesti omien aikataulujen mukaan. Opintojakson moodlepohja aukeaa opintojakson alkamispäivänä klo 12 mennessä. Ilmoittautumiset opintojaksolle hyväksytään kerran viikossa maanantaisin klo 12 mennessä. Vasta kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisen opintojaksolle, pääsee opiskelija kirjautumaan moodlepohjaan pääsee. Kirjautumiseen ei tarvita tämän jälkeen kurssiavainta. Esimerkki: Mikäli olet ilmoittautunut opintojaksolle esimerkiksi torstaina, odotathan seuraavaan maanantaihin, jolloin opettaja hyväksyy ilmoittautumisen. Pääset tämän jälkeen opintojakson moodlepohjaan. HUOM! SAMKin Moodleen on kirjauduttava SAMK-tunnuksilla, jotta opintojakso tulee näkyville. Kun kirjaudut Moodle 4:ään ensimmäistä kertaa, kestää noin tunnin, että toteutuksesi ilmestyvät sinulle näkyviin. Ilmoittautuminen opintojaksolle päättyy 26.11. klo 22 Tehtävien viimeinen palautuspäivä 31.12. klo 22

Oppimateriaalit

Collin, K., & Lemmetty, S. (2019). Siedätystä johtamisallergiaan!: Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Edita. https://samk.finna.fi/Record/samk.991423100005968?sid=3087056505 Hietala, H., Kaivanto, K., Valvisto, E., & Pystynen, J. (2015). Esihenkilön työoikeus. Talentum Media. https://samk.finna.fi/Record/samk.991230346605968?sid=3395604190 Hyppänen, R. (2013). Esimiesosaaminen: Liiketoiminnan menestystekijä (3. uud. p.). Edita. https://samk.finna.fi/Record/samk.991429504805968 Järvinen, P. (2017). Menestyvän työyhteisön pelisäännöt (3. painos.). Alma Talent. https://samk.finna.fi/Record/samk.991437594405968 Järvinen, P. (2020). Miten johtaa ihmistä: 102 ohjetta esimiehelle. Alma Talent. https://samk.finna.fi/Record/samk.991441105705968 Kuusela, S. (2013). Esimiehen vuorovaikutustaidot (1. p.). Sanoma Pro. https://samk.finna.fi/Record/samk.991437595405968 Mellanen, A., & Mellanen, K. (2020). Hyvät, pahat ja millenniaalit: Miten meitä tulisi johtaa. Atena. https://samk.finna.fi/Record/samk.991423100805968?sid=2917482376 Mönkkönen, K., & Roos, S. (2023). Työyhteisötaidot digiajassa: Kaarina Mönkkönen & Satu Roos. Gaudeamus. https://samk.finna.fi/Record/samk.991501705105968?sid=3507525709 Oulasmaa, M., & Pesonen, M. (2022). Suoraa palautetta!: Viisaan keskustelun käsikirja. Alma Talent. https://samk.finna.fi/Record/samk.991465306405968?sid=3528928781 Paanetoja, J. (2018). Häirintä ja epäasiallinen kohtelu. Teoksessa Havula, J., Jarmas, T., Koskinen, S., Lehto, A-T., Meincke, N., Paanetoja, J., Pehrman, T., Rintala, J., Schugk, J., Sortti, T., Tikkanen, H., Ullakonoja, V. & Vänskä, A. (toim.) Työturvallisuusoikeus. (s. 128-137). Edita Publishing. https://samk.finna.fi/Record/samk.991430703005968?sid=3472635100 Viitala, R. k., & Jylhä, E. (2019). Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita. https://samk.finna.fi/Record/samk.991429504205968 Muu materiaali opintojakson moodlepohjassa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan tavoitellessa arvosanaa 4 tai 5, tulee hänen haastatella esihenkilötehtävässä toimivaa henkilöä. Haastattelun avulla voi syventää olemassa olevaa verkostoaan tai luoda uusia yhteistyösuhteita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suorittaminen on mahdollista 28.8.-31.12.2024 välisenä aikana oman aikataulun mukaan. Ei täydennys- tai uusintamahdollisuutta. Opintojakson tehtävien viimeinen mahdollinen palautuspäivä 31.12.2024. Opintojakson tehtävät arvioidaan kerran kuukaudessa. Tehtävät, jotka on palautettu alla olevaan päivämäärään mennessä, otetaan mukaan arviointiin. Kokonaisarvosanan saaminen edellyttää lisäksi, että olet myös pyytänyt arviointia Moodlen välilehdellä Opintojakson suorittaminen -> PYYDÄ TÄÄLLÄ ARVIOINTI OPINTOJAKSOSTA. Arviointia edeltävät palautusajat syksyllä 2024: 8.9. klo 22 6.10. klo 22 10.11. klo 22 8.12. klo 22 31.12. klo 22 (arviointi tapahtuu viimeistään 31.1.2025) 1.TEEMA: Esihenkilön roolit ja johtamisen osat, keskeinen lainsäädännöllinen kehys, vastuullisuus esihenkilötyössä Tehtävä 1: Perehtyminen teoriaperustaan, monivalintatehtävä (pakollinen) Tehtävä 2: Perehtyminen johtamisen ajankohtaiseen aiheeseen, esseetehtävä (pakollinen) Tehtävä 3: Perehtyminen teoriaperustaan ja tiedon soveltaminen, monivalintatehtävä (valinnainen) 2. TEEMA: Työyhteisön haastavien tilanteiden tunnistaminen, tilanteiden ratkaiseminen ja esihenkilön rooli, vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojen eri osa-alueet Tehtävä 4: Perehtyminen teoriaperustaan, monivalintatehtävä (pakollinen) Tehtävä 5: Esihenkilön haastattelu, esseetehtävä (valinnainen) 3. TEEMA: Esihenkilöosaamisen osa-alueiden tunnistaminen Tehtävä 6: Opiskelijan oman esihenkilöosaamisen tunnistaminen, verkkotehtävä (pakollinen)

Kansainvälisyys

Normaalit opiskelussa tarvittavat: Word-tekstinkäsittelyohjelma Adoce Acrobat (.pdf-tiedostojen tekemistä varten) E-kirjojen lukemiseen tarvittavat ohjelmat, ks. https://samk.finna.fi/Content/ekirjat

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-mahdollisuus SAMK Kuninkaisten kampuksen ja SAMK Yrittäjien koulutusohjelman opiskelijoille. Mikäli työskentelet parhaillaan esihenkilötehtävissä/ olet viime aikoina työskennellyt esihenkilötehtävissä ja sinulla on esihenkilötyöhön liittyvää muuta koulutusta (esim. JET tai erilaiset lyhytkurssit), ole yhteydessä opettaja Jonna Koivistoon sähköpostitse lisäohjeiden saamiseksi: jonna.koivisto@samk.fi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojaksolla on käytössä oppijan osaamistavoitteisiin perustuva arviointi. Opintojakson tehtävät 1, 2, 4 ja 6 ovat pakollisia. Mikäli oppija tähtää arvosanaan 4-5, tulee hänen suorittaa myös tehtävät 3 ja/tai 5. Tehtävien arviointi: Tehtävä 1: Perehtyminen teoriaperustaan, monivalinta (pakollinen), max 22 pistettä Tehtävä 2: Perehtyminen johtamisen ajankohtaiseen aiheeseen, esseetehtävä, max 5 pistettä (pakollinen) Tehtävä 3: Perehtyminen teoriaperustaan ja tiedon soveltaminen, monivalinta (valinnainen), max. 13 pistettä Tehtävä 4: Perehtyminen teoriaperustaan, monivalinta (pakollinen), max 20 pistettä Tehtävä 5: Esihenkilön haastattelu, esseetehtävä (valinnainen), max 20 pistettä Tehtävä 6: Opiskelijan oman esihenkilöosaamisen tunnistaminen, verkkotehtävä (pakollinen), max 20 pistettä. Opintojakson kokonaispistemäärä max 100. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu seuraavasti: arvosana 1: 42-52 pistettä arvosana 2: 53-65 pistettä arvosana 3: 66-78 pistettä arvosana 4: 79-89 pistettä arvosana 5: 90-100 pistettä Muutokset mahdollisia ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson suorittaminen edellyttää vahvaa kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä korkeimpiin arvosanoihin tähdätessä mahdollisuutta haastatella esihenkilötehtävässä toimivaa henkilöä.

Sisällön jaksotus

1.TEEMA: Esihenkilön roolit ja johtamisen osat, keskeinen lainsäädännöllinen kehys, vastuullisuus esihenkilötyössä (2 op = 54 h opiskelijan työaikaa) Tehtävä 1: Perehtyminen teoriaperustaan, movalintatehtävä (pakollinen) Tehtävä 2: Perehtyminen johtamisen ajankohtaiseen aiheeseen, esseetehtävä (pakollinen) Tehtävä 3: Perehtyminen teoriaperustaan ja tiedon soveltaminen, monivalintatehtävä (valinnainen) 2. TEEMA: Työyhteisön haastavien tilanteiden tunnistaminen, tilanteiden ratkaiseminen ja esihenkilön rooli, vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojen eri osa-alueet (2 op = 54 h opiskelijan työaikaa) Tehtävä 4: Perehtyminen teoriaperustaan, movalintatehtävä (pakollinen) Tehtävä 5: Esihenkilön haastattelu, esseetehtävä (valinnainen) 3. TEEMA: Esihenkilöosaamisen osa-alueiden tunnistaminen (1 op = 27 h opiskelijan työaikaa) Tehtävä 6: Opiskelijan oman esihenkilöosaamisen tunnistaminen, verkkotehtävä (pakollinen)

Hylätty (0)

Oppijan opintojaksolla saavuttama kokonaispistemäärä ei yllä vähimmäispistemäärään tai jokin opintojakson pakollisista tehtävistä on suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija etsii tietolähteitä monipuolisesti. Opiskelija tunnistaa aikataulussa pysymisen merkityksen. Opiskelija on perehtynyt esihenkilön tehtäviin ja vastuisiin sekä työyhteisön haastaviin tilanteisiin liittyvään tietoperustaan osittain. Opiskelija käyttää esihenkilötyön ammattikäsitteitä pääosin johdonmukaisesti. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojen merkitystä esihenkilön työssä sekä esihenkilön roolia haastavien tilanteiden ratkaisemiseksi. Opiskelija tunnistaa omaa esihenkilöosaamistaan. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden merkitystä osana hyvää esihenkilötyötä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija etsii tietolähteitä monipuolisesti ja arvioi löytämiään lähteitä kriittisesti. Opiskelija pysyy aikataulussa ja toimii vastuullisesti. Opiskelija on perehtynyt esihenkilön tehtäviin ja vastuisiin sekä työyhteisön haastaviin tilanteisiin liittyvään tietoperustaan. Opiskelija käyttää esihenkilötyön ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojen merkitystä esihenkilön työssä sekä esihenkilön roolia haastavien tilanteiden ratkaisemiseksi. Opiskelija analysoi omaa esihenkilöosaamistaan. Opiskelija selittää vastuullisuuden merkitystä osana hyvää esihenkilötyötä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija etsii tietolähteitä monipuolisesti ja arvioi löytämiään lähteitä kriittisesti. Opiskelija suunnittelee toimintaansa tavoitteellisesti ja pysyy aikataulussa. Opiskelija toimii vastuullisesti ja arvioi selkeästi oman toimintansa vaikutusta. Opiskelija kantaa vastuuta omasta toiminnastaan. Opiskelija on perehtynyt esihenkilön tehtäviin ja vastuisiin sekä työyhteisön haastaviin tilanteisiin liittyvään tietoperustaan monipuolisesti. Opiskelija käyttää esihenkilötyön ammattikäsitteitä luotettavasti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi monipuolisesti vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojen merkitystä esihenkilön työssä sekä esihenkilön roolia haastavien tilanteiden ratkaisemiseksi. Opiskelija analysoi omaa esihenkilöosaamistaan tavoitteellisesti. Opiskelija arvioi vastuullisuuden merkitystä osana hyvää esihenkilötyötä.

Opetusmenetelmät

100% verkkototeutus. Aikaan ja paikkaan sitomaton opetus, nonstop Rajoittamaton osallistujamäärä. Opintojakson englanninkielinen nimi: Leadership NONSTOP 5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson kirjallisia tehtäviä voidaan tarkistaa Turnitin-plagiaatintunnistusohjelmalla. Saadaksesi kirjallisisista tehtävistä arvioinnin, sinun tulee Moodlessa hyväksyä Turnitin EULA-käyttäjäsopimus (End User Lisence Agreement). Opintojaksopalaute annetaan Tuudossa. Antamasi palaute on aina anonyymiä ja palautteen antaminen on mahdollista kolmen viikon kuluttua opintojakson alkamisesta.

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun