Fundamentals of Nursing Interventions l (6 ECTS)
Code: C-02507-HT230003-3005
General information
- Enrollment
- 01.01.2024 - 02.12.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2024 - 06.01.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences, SAMK kampus Pori
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 499
- Course
- C-02507-HT230003
Location and time
Opintojakso toteutetaan non-stop-opintoina kokonaan verkossa Moodle 4 oppimisympäristössä. Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa viimeistään 6.1.2025.
Materials
Friman, T. & Kuparinen, M. & Lehto, L. & Liikanen, E. 2021 Laboratoriotutkimusten näytteenotto, Otavan Kirjapaino Oy. Saatavana kirjana ja e-kirjana Rautava-Nurmi, H.& Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2020: Hoitotyön taidot ja toiminnot Sanoma Pro Oy. Saatavana kirjana ja e-kirjana Leppäluoto, J.& Kettunen, R. & Rintamäki, H & Vakkuri, O. & Vierimaa, H. & Lätti, S, 2013 tai uudempi: Anatomia ja fysiologia, Rakenteesta toimintaan. SanomaPro Oy. Saatavana kirjana ja e-kirjana Duodecim Oppiportti-materiaali. Moodlessa esitetty materiaali.
Employer connections
Ei ole
Exam schedules
Opiskelija tekee opintojaksosuoritteet Moodle verkko-oppimisympäristössä opiskelijan oman etenemisen mukaisesti. Opintosuoritteiden uusimismahdollisuuksista on kerrottu kunkin suoritteen yhteydessä Moodle oppimisympäristössä. Moodlesuoritteet on oltava palautetuna 6.1.2025. Huom Samkin opiskelijat, jotka osallistutte opintojaksolle Hoitotyön toimintojen perusteet II 4op syksyllä 2024 HT230004-3007 HT230004-3008 Sinun on edettävä opintojaksolla niin että hallitset Hoitotyön toimintojen perusteet II 4op simulaatiotunneilla käsiteltävät asiat. Simulaatiotunneista tarkemmat tiedot löytyvät Hoitotyön toimintojen perusteet II 4op moodlepohjasta. Jokaisen komponentin (Päivittäiset toiminnot ja omatoimisuus, Erittäminen, Hengitys, Nestetasapaino, Ravitsemus ja Verenkierto) välilehden viimeisenä tehtävänä on soveltava testi. Tehtävällä arvioidaan mikrobiologian, aseptiikan, anatomian, fysiologian ja hoitotyön osaamistasi. Soveltavat testit arvioidaan pisteillä. Arvosanasi opintojaksolla muodostuu kuuden soveltavan testin yhteispistemäärästä. Kutakin soveltavaa testiä voit yrittää tehdä kolme kertaa. Nämä vastaavat SAMKin suoritussäännön mukaisia uusintakertoja. Soveltavien testien yhteenlaskettu maksimipistemäärä on 60 pistettä. Arvosanat muodostuvat seuraavasti; 29,50-35,49 =1 35,50-41,49 = 2 41,50-47,49 = 3 47,50-53,49 = 4 53,50-60 = 5
International connections
Moodle 4 oppimisympäristö Loki
Completion alternatives
ei ole
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arvosana muodostuu osien 3-8 soveltavien tehtävien yhteenlasketusta pistemäärästä. Opintojakson arvioinnissa käytetään Samkin arviointikehikkoa. Arvioitavat kohteet tällä opintojaksolla ovat Infektioiden torjunnan periaatteet, mikrobiologian perusteet, anatomian ja fysiologian merkitys osana hoitotyötä, erittäminen, hengitys, nestetasapaino, päivittäiset toiminnot ja omatoimisuus, ravitsemus ja verenkierto Non-stop-opintojakson suorittaminen, oman tekemisen aikatauluttaminen ja hallinta
Student workload
Opintojakson laajuus on 6 op = 160h opiskelijan työtä Opintojakson sisältö on jaettu kahdeksaan eri osaan 1. Mikrobiologia ja aseptiikan perusteet 1op 27 h opiskelijan työtä 2. Anatomian termit ja immunologian perusteet 0,5 op 13 h opiskelijan työtä 3. Päivittäiset toiminnot ja omatoimisuus sekä tähän liittyvä anatomian ja fysiologian perusteet 0,8 op = 20h opiskelijan työtä 4. Erittäminen sekä tähän liittyvä anatomian ja fysiologian perusteet 0,8 op = 20h opiskelijan työtä 5. Hengitys sekä tähän liittyvä anatomian ja fysiologian perusteet 0,8 op = 20h opiskelijan työtä 6. Nestetasapaino sekä tähän liittyvä anatomian ja fysiologian perusteet 0,8 op = 20h opiskelijan työtä 7. Ravitsemus sekä tähän liittyvä anatomian ja fysiologian perusteet 0,8 op = 20h opiskelijan työtä 8. Verenkierto sekä tähän liittyvä anatomian ja fysiologian perusteet 0,8 op = 20h opiskelijan työtä Opiskelija aloittaa opintojakson osista 1-2. Tämän osan opiskelemisen jälkeen opiskelija voi aloittaa osien 3-8 opiskelemisen. Osat 3-8 alkavat anatomian ja fysiologian sisällöillä. Anatomian ja fysiologian sisältöjen opiskelun jälkeen opiskelija jatkaa osan hoitotyöhön taitoihin ja toimintoihin liittyvien sisältöjen opiskeluun. Osissa 3-8 on jokaisessa aiheeseen liittyvä soveltava tehtävä,
Content scheduling
Sisällön jaksotus kuvattu opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus -kohdassa.
Failed (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän kriteereitä. Ei suorita opintojaksoa määräaikaan mennessä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija * tunnistaa hoitotyön peruskäsitteitä * erottaa pääosin arkitiedon hoitotyön tutkitusta tiedosta * etsii yksittäiseen hoitotyön tilanteeseen tietoa eri lähteistä, tietolähteiden käyttö ei osoita kykyä lähdekritiikkiin * tunnistaa ryhmässä toimimisen säännöt ja on mukana tekemässä sovittuja asioita * toimii opintojaksolla osittain itsenäisesti ja tavoitteellisesti tunnistaen aikataulussa pysymisen ja vastuullisuuden merkityksen * tunnistaa ja nimeää ammattieettisiä ongelmia hoitotyössä tietäen sairaanhoitajan eettiset periaatteet * tunnistaa joitakin turvallisuuteen liittyviä tekijöitä hoitotyössä * on perehtynyt osittain hoitotyön perusteiden tietoperustaan ja tunnistaa hoitotyön toimintoja Arvosana 1 = 50 % maksimipisteistä (29,50-35,49) 2 = 60 % maksimipisteistä (35,50-41,49)
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija * käyttää hoitotyön peruskäsitteitä pääosin johdonmukaisesti, kuitenkin kaavamaisesti * erottaa arkitiedon hoitotyön tutkitusta tiedosta * etsii yksittäiseen hoitotyön tilanteeseen tietoa eri lähteistä ja tietolähteiden käyttö osoittaa kykyä lähdekritiikkiin * selittää ja esittelee ryhmän toimintaa * toimii opintojaksolla pääosin itsenäisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti pysyen aikataulussa * ymmärtää ja nimeää erilaisia ammattieettisiä ongelmia hoitotyössä ja toimii pääosin sairaanhoitajan eettisten periaatteiden mukaisesti * tunnistaa turvallisuuteen liittyviä tekijöitä hoitotyössä * on perehtynyt hoitotyön perusteiden tietoperustaan ja hyödyntää sitä toiminnassaan Arvosana 3 = 70 % maksimipisteistä (41,50-47,49) 4 = 80 % maksimipisteistä (47,50-53,49)
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija * käyttää hoitotyön peruskäsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti * erottaa arkitiedon hoitotyön tutkitusta tiedosta ja arvioi erilaisia hoitotyön tietolähteitä lähdekriittisesti * toimii opintojaksolla itsenäisesti, vastuullisesti ja tavoitteellisesti aikataulussa pysyen * osoittaa kykyä soveltaa oppimaansa eri tilanneyhteyksiin ja toimintaympäristöihin * tunnistaa ratkaisuvaihtoehtoja hoitotyön ammattieettisissä ongelmatilanteissa * ymmärtää ja tunnistaa turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä hoitotyössä * on perehtynyt monipuolisesti hoitotyön perusteiden tietoperustaa ja soveltaa sitä toiminnassaan Arvosana 5 = 90 % maksimipisteistä (53,50-60)
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan non-stop-opintojaksona kokonaan verkossa. Opintojaksolle tulee ilmoittautua viimeistään 2.12.2024 klo 16.00. Opintojakson suorittamisaika on 2.9.2024-6.1.2025. Moodlesuoritteet on oltava palautetuna 6.1.2025. Opintojakson moodlepohjaan pääset, kun Sinut on hyväksytty opintojaksolle Lokissa/Pepissä ja kirjaudut Samkin Moodleen SAMK-tunnuksilla. Moodlepohja näkyy sinulle automaattisesti. Huom Samkin opiskelijat, jotka osallistutte opintojaksolle Hoitotyön toimintojen perusteet II 4op syksyllä 2024 HT230004-3007 HT230004-3008 Sinun on edettävä opintojaksolla niin että hallitset Hoitotyön toimintojen perusteet II 4op simulaatiotunneilla käsiteltävät asiat. Simulaatiotunneista tarkemmat tiedot löytyvät Hoitotyön toimintojen perusteet II 4op moodlepohjasta.
Further information
Opiskelija antaa opintojaksopalaute annetaan Tuudo-järjestelmässä
Evaluation scale
1-5