Tutkiva kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-YZ00CK87-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Opintojakso toteutuu täysin etänä. Kolme koko päivän webinaaria (klo 9-15), johon osallistuminen on vapaaehtoista. Webinaareista tulee tallenteet. Kolme vapaaehtoista ohjausta oppimistehtävien ohjaukseen. Tenttipäivä ma 15.9., 1.uusinta ma 22.9. ja 2.uusinta ma 29.9. (Opiskelija tekee tentin päivän aikana klo 8-20 välillä.) Zoom-osoite (sekä webinaarit että ohjaukset): https://jamk.zoom.us/j/65096408818 Webinaari on vapaaehtoinen ja jokaisesta webinaarista on kaksi vaihtoehtoa. Kaikista luento-osuuksista tulee tallenteet. Webinaarit koostuvat luento-osuuksista (klo 9-12) ja ryhmätyöskentelystä (klo 12-15). 1. webinaari: ma 22.9. 9-15 tai pe 26.9. klo 9-15 2. webinaari: ma 20.10. 9-15 tai pe 24.10. klo 9-15 3. webinaari: ma 10.11. 9-15 tai pe 14.11. klo 9-15 Vapaaehtoiset ohjaukset: Ti 7.10. klo 15-16 Ti 28.10. klo 15-16 Ti 25.11. klo 15-16
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5
- Opintojakso
- C-02504-YZ00CK87
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu täysin etänä. Kolme koko päivän webinaaria (klo 9-15), johon osallistuminen on vapaaehtoista. Webinaareista tulee tallenteet. Kolme vapaaehtoista ohjausta oppimistehtävien ohjaukseen. Tenttipäivä ma 15.9., 1.uusinta ma 22.9. ja 2.uusinta ma 29.9. (Opiskelija tekee tentin päivän aikana klo 8-20 välillä.) Zoom-osoite (sekä webinaarit että ohjaukset): https://jamk.zoom.us/j/65096408818 Webinaari on vapaaehtoinen ja jokaisesta webinaarista on kaksi vaihtoehtoa. Kaikista luento-osuuksista tulee tallenteet. Webinaarit koostuvat luento-osuuksista (klo 9-12) ja ryhmätyöskentelystä (klo 12-15). 1. webinaari: ma 22.9. 9-15 tai pe 26.9. klo 9-15 2. webinaari: ma 20.10. 9-15 tai pe 24.10. klo 9-15 3. webinaari: ma 10.11. 9-15 tai pe 14.11. klo 9-15 Vapaaehtoiset ohjaukset: Ti 7.10. klo 15-16 Ti 28.10. klo 15-16 Ti 25.11. klo 15-16
Oppimateriaalit
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava tenttiaineisto. Muu opetusmateriaali: Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin) tai Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2023. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2023. www.tenk.fi Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin) tai Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin) tai Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin) tai Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin) tai Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin) Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin) Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodlessa: Varsinainen tenttipäivä ja kaksi uusintatenttimahdollisuutta.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia - webinaarit: 15 tuntia - oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 66 tuntia Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista. Moodle-työtila aukeaa opintojakson alkaessa. Esittäytyminen Moodle-työtilassa on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikana. Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op Moduuli 2: 3 webinaaria ja oppimistehtävät (esseet, esseiden vertaisarviointi, e-posteri ja itsearviointi) 3 op Kolme koko päivän webinaaria + vapaaehtoiset ohjaukset.
Opetusmenetelmät
Verkkotentti Yksilölliset oppimistehtävät: esseet, esseiden vertaisarvioinnit, e-posteri Pienryhmätyöskentely verkossa Webinaarit Verkkokeskustelut Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Lisätietoja opiskelijoille
Verkkotentti muodostaa 50% arvosanasta. E-posteri muodostaa 50% arvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Toteutustavat
The primary modes of delivery are face-to-face learning (lectures, workshops, presentations), distance learning (e.g. online lectures and presentations), and blended learning.