Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-YS00BZ83-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Opintojakso toteutuu verkossa. Moodle-työtila aukeaa 25.8.2025. Webinaarit Zoomissa: 1. pe 5.9.2025 klo 9-14 2. ke 24.9.2025 klo 15.30-17.30 3. ke 8.10.2025 klo 15.30-17.30 4. ke 5.11.2025 klo 17-18 5. pe 5.12.2025 klo 8.30-15.30
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5
- Opintojakso
- C-02504-YS00BZ83
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa. Moodle-työtila aukeaa 25.8.2025. Webinaarit Zoomissa: 1. pe 5.9.2025 klo 9-14 2. ke 24.9.2025 klo 15.30-17.30 3. ke 8.10.2025 klo 15.30-17.30 4. ke 5.11.2025 klo 17-18 5. pe 5.12.2025 klo 8.30-15.30
Oppimateriaalit
Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. 4nd edition. United Kingdom: SAGE. (soveltuvin osin: luvut Health and health promotion, Assessing health and its determinants, Health promoting planning - a strategic approach, Evaluation) Kemm, J. 2014. Health Promotion. Ideology, Discipline, and Specialism. Oxford University Press. (soveltuvin osin) Green, L. W., Gielen, A. C., Ottoson, J. M., Peterson, D. V., Kreuter, M. W., & Fielding, J. E. 2022. Health Program Planning, Implementation, and Evaluation: Creating Behavioral, Environmental, and Policy Change. Johns Hopkins University Press. (soveltuvin osin) IUHPE Accreditation / Practitioners, www.iuhpe.org WHO: Determinants of health United Nations: Sustainable development Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla osa oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on kansainvälistä. Välitehtävän, webinaarien ennakkotehtävien ja oppimistehtävän lähdemateriaaleina käytetään osin kansainvälistä (englanninkielistä) lähdemateriaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- webinaarit (5 webinaarikertaa yht.17 tuntia) ja niihin liittyvä ennakkomateriaaleihin tutustuminen/ennakkotehtävät 25 tuntia - itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen, väli- sekä oppimistehtävän tekeminen, oppimistehtävän PechaKucha -esityksen valmistelu, itsearviointi) 93 tuntia - yhteensä 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakson ajankäyttö/sisällön jaksotus: - Terveyden determinantit ja terveyden eriarvoisuus (kuormitus ja ajankäyttö: 1/3 opintojaksosta yht. 45 h) - Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit (kuormitus ja ajankäyttö: 2/3 opintojaksosta, yht. 90 h)
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu täysin verkossa. Oppimisympäristönä on Moodle ja webinaarit toteutetaan Zoomissa. Opintojaksoon sisältyy webinaareja ja ohjattua itsenäistä opiskelua. Webinaareihin sisältyy ennakkotehtäviä, pienryhmätyöskentelyä, vertaiskeskustelua ja luentomuotoista opiskelua. Yksi webinaareista on oppimistehtävän ohjauswebinaari. Opintojaksolla opiskellaan osittain käänteisen oppimisen (Flipped learning) menetelmää käyttäen. Itsenäinen opiskelu sisältää opiskelumateriaaliin perehtymisen, välitehtävä- ja oppimistehtävätyöskentelyn sekä itsearvioinnin. Opintojaksoon sisältyy välitehtävä (yksilötyö), kirjallinen oppimistehtävä (yksilötyö), joka esitetään muulle opiskeluryhmälle PechaKucha -menetelmää käyttäen sekä kirjallinen itsearviointi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvosana muodostuu kirjallisesta oppimistehtävästä, joka arvioidaan asteikolla 0-5 opintojakson arviointikriteerien mukaisesti. Oppimistehtävä esitetään suullisesti PechaKucha -menetelmää käyttäen (esitys vaaditaan osana opintojaksosuoritusta). Välitehtävä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan). Opintojakson päätteeksi opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin, joka arvioidaan hyväksytty/täydennettävä (ei huomioida osana opintojakson numeraalista arviointia, hyväksytty suoritus vaaditaan). Vertaisarviointia hyödynnetään osana välitehtävän ja oppimistehtävän suullisen esityksen arviontia.
Arviointiasteikko
0-5