Palveluohjaus (3 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00BB72-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.11.2024 - 09.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 09.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Katso koodilla SZ00BB72-3020 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02504-SZ00BB72
Aika ja paikka
Katso koodilla SZ00BB72-3020 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.
Oppimateriaalit
Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy. Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566 Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1 Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819 Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa. Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus. Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia) Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia) Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia) Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)
Opetusmenetelmät
Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun. Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa. Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana. Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Viimeiseen 5 tunnin webinaariin opiskelijat jakaantuvat kahteen ryhmään eri päiville. Sinulle kuuluu siis vain toinen 5 tunnin webinaareista opintojakson päätteeksi. Tämä ryhmäjako tehdään Moodle-työtilassa. Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu. Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Hyväksilukuhakemukset osoitetaan: Sosionomit: Tuija Ketola Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä) COL: 10 paikkaa (min-max-määrässä) Joustava väylä 2 paikkaa (ei min-max-määrässä)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty