Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus (3 op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00BB72-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Katso koodilla SZ00BB72-3020 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-02504-SZ00BB72
Toteutukselle C-02504-SZ00BB72-3020 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Katso koodilla SZ00BB72-3020 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.

Oppimateriaalit

Blommila, K., Juntunen, M., Kosunen, S. (toim.). 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausyhdistys. Profami Oy. Hänninen, K. 2007: Palveluohjaus -asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. Helsinki. Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566 Ketola, T. & Alaverdyan, A. toim. 2021. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulu julkaisuja 295. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1 Koivisto, A., Ketola, T., Karjalainen, K., Alaverdyan, A. ja Kivioja, T. Ihmisiä kohtaamassa -asiakaslähtöisen palveuohjauksen jäljillä työikäisten palveuissa. Toimintakortit. https://www.jamk.fi//kokonaisvaltainen-palveluohjauksen-toimintamalli-toimintakortit-final.pdf Niemelä, J. & Kivipelto, M. 2019. Asiakaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sotekeskusten lähtökohdaksi. Työpaperi 37/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/138819 Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Julkaisussa Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Toim. A. Hujala & H. Taskinen. Tampere: University Press. E-julkaisu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteys tulee näkyväksi esimerkkihenkilöiden tilannekuvauksissa, jotka on tuotettu yhdessä työelämän kanssa toteutuneissa kehittämishankkeissa. Mahdollisuuksien mukaan webinaareissa voi olla asiantuntijapuheenvuoroja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Ryhmätehtävässä on täydennysmahdollisuus. Itsenäisesti suoritettavassa verkkotehtävässä suorituskertoja ei ole rajoitettu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 0,5 op (13,5 tuntia) Kirjallisuus ja tiedonhankinta 1 op (27 tuntia) Palvelupolkutehtävä ryhmässä 1 op (27 tuntia) Itsenäinen verkkotehtävä 0,5 op (13,5 tuntia)

Opetusmenetelmät

Webinaareissa perehdyt palveluohjauksen teorioihin, toimintamalleihin ja -periaatteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Palveluohjauksen teorioihin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtävän Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan palveluohjausprosessin suunnitteluun. Opintojaksolla oppimismenetelmänä on ongelmakeskeinen oppiminen. Oppimistehtävänä pohdit, keräät materiaalia ja sovellat tietoa yhdessä ryhmäsi kanssa palvelupolun kuvaamiseksi esimerkkihenkilölle. Opintojakson päätteeksi esität ryhmäsi kanssa lopputuloksen muille opiskelijoille ja opettajille. Näin opimme yhdessä palveluohjauksen toteuttamista erilaisissa elämäntilanteissa. Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja palvelupolkukuvausten rakentamiselle. Siksi on tärkeää, että olet mukana jokaisessa webinaarissa. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa ryhmien työskentelylle. Ryhmissä jokainen jäsen on vastuullinen toimija, joten tuot ryhmääsi oman panoksesi tasapuolisesti ja toimit aktiivisesti ryhmäsi jäsenenä myös itsenäisen työskentelyn aikana. Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Webinaarien välissä opettajat tarjoavat mahdollisuuden vapaaehtoiseen ohjausaikaan. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM! Viimeiseen 5 tunnin webinaariin opiskelijat jakaantuvat kahteen ryhmään eri päiville. Sinulle kuuluu siis vain toinen 5 tunnin webinaareista opintojakson päätteeksi. Tämä ryhmäjako tehdään Moodle-työtilassa. Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisen verkkotehtävän ja ryhmätehtävän suorittaminen hyväksytysti. Ryhmätehtävään sisältyy vertaisarviointi, joka on osa kokonaisarviointia. Ryhmätehtävä ja itsenäisesti suoritettava verkkotehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa. Ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Itsenäisesti suoritettavan verkkotehtävän läpäisyraja on 18/20 pistettä. Suorituskertoja ei ole rajattu. Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Hyväksilukuhakemukset osoitetaan: Sosionomit: Tuija Ketola Kuntoutuksen ohjaajat: Anne Koivisto Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä) COL: 10 paikkaa (min-max-määrässä) Joustava väylä 2 paikkaa (ei min-max-määrässä)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun