Siirry suoraan sisältöön

Lapsilähtöinen lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-SOSS2017-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.05.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Katso koodilla SOSS2017-3017 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-02504-SOSS2017
Toteutukselle C-02504-SOSS2017-3017 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Katso koodilla SOSS2017-3017 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi

Oppimateriaalit

Lastensuojelulaki 2007/417 Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 Räty, Tapio (2023). Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali) Araneva, Mirjam (2022). Lapsen suojelu, toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättävälle. Talentum Pro. Kiili, Jaakola, Anis, Lamponen & Stenvall (toim.) (2024). Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintokäynti lastensuojelun palveluita tarjoavaan organisaatioon Kokemusasiantuntijan vierailu Työelämäedustajan vierailu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentit (testit 2kpl) Moodlessa Pareittain tehtävä kirjallinen oppimistehtävä Opintokäynnin raportointi Moodleen Tarkemmat aikataulut löytyvät toteutuksen Moodle- työtilasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus), tai aiemmin hankitulla opintojakson sisältöihin ja tavoitteisiin soveltuvalla, vähintään yhden vuoden (12 kk) kestäneellä lastensuojelutyön työkokemuksella. Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 16 h, webinaareihin valmistautuminen 10 h, opintokäynti ja sen raportointi 10 h, testit 2 h, itsenäinen työskentely ja pareittain tehtävä oppimistehtävä 97 h. Yhteensä 135 tuntia.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaareja, itsenäistä työskentelyä, itsenäisesti tai pienryhmissä järjestettävää opintokäyntiä ja sen raportointia, Moodle- oppimisympäristössä tehtäviä testejä sekä pareittain tehtävää kirjallista oppimistehtävää. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia. Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat opintokäynti ja sen raportointi (hyv-hyl), Moodle- testit (hyv-hyl) ja kirjallinen oppimistehtävä (0-5). Oppimistehtävään sisältyy opiskelijan henkilökohtainen itsearviointi, joka perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opintojakson numeerinen arvosana annetaan kirjallisen oppimistehtävän perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Suoritustavat

Opintojakso toteutetaan osittain itsenäisenä ja osittain aikataulutettuna verkko-opetuksena. Opintojaksolla on läsnäoloa vaativaa lähiopetusta. Opiskelija voi hakea hyväksilukua joko aiempien lastensuojelun opintojen tai työelämässä hankitun osaamisen perusteella opinto-oppaassa kuvattujen hyväksilukemisen käytäntöjen kautta.  

Siirry alkuun