Lapsilähtöinen lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-SOSS2017-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.05.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Katso koodilla SOSS2017-3017 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02504-SOSS2017
Aika ja paikka
Katso koodilla SOSS2017-3017 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi
Oppimateriaalit
Lastensuojelulaki 2007/417 Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 Räty, Tapio (2023). Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali) Araneva, Mirjam (2022). Lapsen suojelu, toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättävälle. Talentum Pro. Kiili, Jaakola, Anis, Lamponen & Stenvall (toim.) (2024). Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintokäynti lastensuojelun palveluita tarjoavaan organisaatioon Kokemusasiantuntijan vierailu Työelämäedustajan vierailu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentit (testit 2kpl) Moodlessa Pareittain tehtävä kirjallinen oppimistehtävä Opintokäynnin raportointi Moodleen Tarkemmat aikataulut löytyvät toteutuksen Moodle- työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus), tai aiemmin hankitulla opintojakson sisältöihin ja tavoitteisiin soveltuvalla, vähintään yhden vuoden (12 kk) kestäneellä lastensuojelutyön työkokemuksella. Keskustele osaamisestasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 16 h, webinaareihin valmistautuminen 10 h, opintokäynti ja sen raportointi 10 h, testit 2 h, itsenäinen työskentely ja pareittain tehtävä oppimistehtävä 97 h. Yhteensä 135 tuntia.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaareja, itsenäistä työskentelyä, itsenäisesti tai pienryhmissä järjestettävää opintokäyntiä ja sen raportointia, Moodle- oppimisympäristössä tehtäviä testejä sekä pareittain tehtävää kirjallista oppimistehtävää. Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia. Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat opintokäynti ja sen raportointi (hyv-hyl), Moodle- testit (hyv-hyl) ja kirjallinen oppimistehtävä (0-5). Oppimistehtävään sisältyy opiskelijan henkilökohtainen itsearviointi, joka perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Opintojakson numeerinen arvosana annetaan kirjallisen oppimistehtävän perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Suoritustavat
Opintojakso toteutetaan osittain itsenäisenä ja osittain aikataulutettuna verkko-opetuksena. Opintojaksolla on läsnäoloa vaativaa lähiopetusta. Opiskelija voi hakea hyväksilukua joko aiempien lastensuojelun opintojen tai työelämässä hankitun osaamisen perusteella opinto-oppaassa kuvattujen hyväksilukemisen käytäntöjen kautta.