Skip to main content

Intellelectual Disabilities - a challange or richness in social and health services (5 ECTS)

Code: C-02473-AV00CI99-3002

General information


Enrollment
01.01.2025 - 31.10.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
13.01.2025 - 30.11.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Institution
Kajaani University of Applied Sciences, Verkko-opintojakso. Opintojakson ollessa avoinna sitä voi suorittaa itsenäisesti milloin tahansa. Toiminnallisen osuuden opiskelija suorittaa opintojakson aikana sopien erikseen tapaamisten ajankohdat henkilön (tai hänen läheistensä/ohjaajiensa) kanssa. Opintojakso toteutuu nonstop periaatteella eli on avoinna 13.1.2025-30.11.2025. Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään mennessä. Kesän 2025 ilmoittautumisten hyväksynnässä viive. 4.8.25 hyväksynnät jatkuvat opintojaksolle. Ilmoittaudu 31.10.2025 mennessä.
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
No reservations found for implementation C-02473-AV00CI99-3002!

Learning outcomes

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuasi: - Tiedät mistä kehitysvammaisuus johtuu. - Osaat selittää, mitä kehitysvammaisuus on. - Ymmärrät, millaisissa tilanteissa ja millaisia eettisiä kysymyksiä voi nousta esille kehitysvammaisten ja hänen perheensä kohtaamisessa erilaisissa toimintaympäristöissä. - Ymmärrät erilaisten lakien merkitystä palvelujen ohjauksessa. - Osaat perustella omaa toimintaasi kehitysvammaisen ja hänen perheensä/ ohjaajiensa kanssa sinun oman ammattieettisten toimintaohjeiden perusteella. - Tiedät millaisia kommunikaatio-, hoito-, kuntoutus- ja tukitoimenpiteitä voidaan käyttää kehitysvammaisen ihmisen arkielämässä. - Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tuottamien palveluiden merkityksen eri-ikäisille kehitysvammaisille ja heidän perheilleen osana kehitysvammaisten hoito- ja palveluketjua.

Content

- Kehitysvammahuollon historiaa: menneisyys on osa meitä. - Kuka on kehitysvammainen? Onko kehitysvammaisen lapsen syntymä sattumaa vai seurausta jostakin? Voidaanko kehitysvammaisuutta mitenkään ehkäistä ja onko sitä tarpeellista ehkäistä? - Kehitysvammainen ja hänen perheensä: Selviytyminen moniammatillisessa yhteistyön viidakossa - apua, tukea, ohjausta, hoitoa, kuntoutusta - milloin, mistä, missä ja keneltä? Kuka tuottaa palveluja kehitysvammaiselle ja hänen perheelleen ja millaista palvelua on saatavissa? - Miten tulla ymmärretyksi ja kuulluksi? Millaisia haasteita kehitysvammaisuus voi tuoda vuorovaikutukseen? - Millaisia keinoja työntekijällä on tukea kehitysvammaisen ihmisen itsemääräämisoikeutta sekä vahvistaa hänen osallisuutta sekä vaikuttamismahdollisuuksia hänen omassa elämässään? Rajoittamistoimenpiteet, onko niitä tarpeellista käyttää? - Tuoko kehitysvammaisuus haasteita kehitysvammaiselle itselleen tai lähiympäristölle mielenterveyden, käyttäytymisen, seksuaaliterveyden, ravitsemuksen, liikkumisen jne. näkökulmasta vai tuovatko erilaiset haasteet rikkautta kehitysvammaisten kohtaamiseen?

Teaching methods

Opintojakso kokonaisuudessaan verkko -toteutuksena. Opintojaksolla opiskelija laatii reflektoivan oppimispäiväkirjan ja osallistuu verkkokeskusteluihin. Opintojaksoon kuuluu toiminnallinen osuus (1 op), jossa opiskelija viettää aikaa henkilön, jolla kehitysvamma, kanssa.

Location and time

Verkko-opintojakso. Opintojakson ollessa avoinna sitä voi suorittaa itsenäisesti milloin tahansa. Toiminnallisen osuuden opiskelija suorittaa opintojakson aikana sopien erikseen tapaamisten ajankohdat henkilön (tai hänen läheistensä/ohjaajiensa) kanssa. Opintojakso toteutuu nonstop periaatteella eli on avoinna 13.1.2025-30.11.2025. Suorita vaaditut osiot viimeiseen avoinna olo päivään mennessä. Kesän 2025 ilmoittautumisten hyväksynnässä viive. 4.8.25 hyväksynnät jatkuvat opintojaksolle. Ilmoittaudu 31.10.2025 mennessä.

Learning materials and recommended literature

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson moodlessa.

Alternative completion methods of implementation

Oppimispäiväkirjan voi laatia tekstinä tai äänitallenteena tai videona tai näiden yhdistelmänä.

Internship and working life connections

Jos aiemmin työelämässä tai harjoittelussa on ohjannut/hoitanut henkilöä, jolla kehitysvamma, niin tätä kokemusta ja osaamista voi hyödyntää toiminnallisessa osuudessa.

Exam dates and retake possibilities

Ei tenttiä. Opintojaksolla arvioidaan oppimispäiväkirja, johon liittyen on tehtäviä ja toiminnallinen osuus. Pakollinen verkkokeskustelu.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan ajankäyttö, 5 op = 135 h

Content scheduling

Opintojakso koostuu Repussa ilmoitetuista (Aloita tästä-osio) tehtävistä. Aloitettuasi opintojakso, kannattaa ajoittaa aikataulusi siten, että noin 1-1,5 kk kuluessa olet tehnyt teoreettiset osuudet. Samalla olet voinut sopia toiminnallisen osuuden. Toiminnallinen osuus suositeltavaa jättää viimeiseksi opintojaksolla; varsinkin jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta. Koko opintojakson opiskeluun voit varata aikaa noin kaksi kuukautta.

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan määräaikaan palautettu hyväksytty teoriaa ja osaamista reflektoiva oppimispäiväkirja, jossa osoitetut tehtäväalueet on hyväksytysti suoritettu ja pohdittu. Oppimispäiväkirja koostuu: opintojaksolle annetut tavoitteet sekä opiskelijan omat tavoitteet ohjaavat oppimista, on huomioitu sisältökokonaisuudet ja tehty annetut tehtävät mukaan lukien toiminnallisen osuuden kuvaus ja pohdinta. Lisäksi vaaditaan hyväksytty osallistuminen verkkokeskusteluun annetusta aiheesta. Arviointikriteerit ohjaavat arviointia, arviointiasteikko 0-5.

Evaluation scale

0 - 5

Go back to top of page