Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02473-AV00CI06-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 07.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Korkeakoulu
Kajaanin ammattikorkeakoulu, Opintojakson voi suorittaa verkossa oman aikataulun mukaisesti vuoden 2025 aikana.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Opintojakso
C-02473-AV00CI06
Toteutukselle C-02473-AV00CI06-3003 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Opintojakson voi suorittaa verkossa oman aikataulun mukaisesti vuoden 2025 aikana.

Oppimateriaalit

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä. Kurssiavain Reppuun on 984sct. Alila, Kirsi, Eskelinen, Mervi ym. (2014). Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat. Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:12. Helsinki. Sivut 1-43. Meretniemi, M. (2015). Hyvä koti ja henkinen äitiys lastentarhatyön esikuvina. Aate- ja käsitehistoriallinen tutkielma Suomen varhaiskasvatuksen taustasta. Sivut 55-155. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Hujala, E. & Turja L. (toim.)(2020) 5. uudistettu painos. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva. Osa 1, osa 2 ja osa 3 (s.10-235). ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta (mm. e-kirja) Varhaiskasvatuksen käsikirja | Kajaanin ammattikorkeakoulu | KAMK Finna Huom! Tenttikirjallisuus saa olla mukana tentissä, mutta tentti vaatii materiaaliin perehtymisen huolellisesti etukäteen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentin ja oppimistehtävät voi suorittaa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Tentti on Reppu-opiskelualustalla tehtävä tentti, jonka opiskelija voi suorittaa itselleen sopivana ajankohtana. Tentin kesto aloituksesta on 90 minuuttia. Tentti on mahdollista uusia kahdesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tällä opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0). Opintojakson arvosana muodostuu lainsäädäntötehtävän, sosionomin työnkuva-esseen ja tentin arvosanojen keskiarvosta. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajudeltaan 5 opintopistettä. 5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu opintojakson sisällöistä laadituista luennoista ja niihin liittyvästä opetusmateriaalista verkossa. Opintojakson sisältö: 1. Varhaiskasvatuksen historia ja lapsen oppimisen ja kehityksen taustateoriat, 2. Varhaiskasvatuksen keskeinen lainsäädäntö, 3. Varhaiskasvatuksen perusteet ja 4. Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen tehtävä ja sosionomin työnkuva

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty. Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin: Tiedot: - käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä - nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot. Taidot: - toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa - toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä - käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja. Asenteet: - toimia ammatillisesti asiakastilanteissa - toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon - toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin: Tiedot: - käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä - nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot. Taidot: - valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella - osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja - toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä - soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja. Asenteet: - toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi - toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi - perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin: Tiedot: - käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Taidot: - analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja - analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla - toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä - valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan. Asenteet: - toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi - toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa - soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Opetusmenetelmät

Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti. Tämä opintojakso on toteutettu siten, että oppija voi edetä oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakson opetus ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä. Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.

Lisätietoja opiskelijoille

Suosittelen opintojakson opiskelua tietokoneen avulla. Osa tehtävistä ei välttämättä avaudu tai toimi normaalisti matkapuhelimen tai tabletin avulla tarkasteltuna (esim. osa teksteistä ei näy kunnolla).

Arviointiasteikko

0 - 5

Suoritustavat

Tämä opintojakso on toteutettu siten, että opiskelija voi edetä oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakson opetus ei ole aikaan tai paikkaan sidottua, eikä opintojakso sisällä lähiopetusta. Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä. Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.

Suoritustavat

Nonstop-toteutukseen perustuva opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.

Siirry alkuun