Ikääntyvien sosiaaliohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02471-7T00DX97-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2024 - 02.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.03.2025 - 11.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Oulun ammattikorkeakoulu, Linnanmaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opintojakso
- C-02471-7T00DX97
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena Moodlen oppimisympäristössä. Opetuksen info pidetään ensimmäisellä opetuskerralla ja siihen osallistuminen on edellytyksenä kurssille osallistumiselle.
Oppimateriaalit
Osa opetusmateriaalista (n.1 op) on yhteneväistä SaamSote -hankkeessa (Opettus ja kulttuuriministeriö: Kulttuurisensitiivisen koulutuksen yhteiskehittäminen saamelaistan sosiaali- ja terveyspalveluille) tuotetun materiaalin kanssa. Sen teemana on kulttuurigerontologinen lähestymistapa ikääntyvien kanssa tehtävään sosiaalialan työhön, case ikääntyvät saamelaiset. Heikkinen, E., Jyrkämä, J., Rantanen R.(toim.) 2013 Gerontologia. Duodecim. seuraavt luvut, tai *vastaavat vuoden 2022 painoksesta 1: II, 7) * Karisto A: Suuret ikäluokat eläkeiässä; 2: 8) Sarvimäki A, Vanheneminen kulttuureissa ja etnisissä ryhmissä; 3: III 23) Heikkinen R.-L. Kokemuksellinen vanheneminen; 4: VI 44) *Koskinen S. ja Seppänen M., Gerontologinen sosiaalityö; 5: 51) *Topo P., Teknologia; 6: 54) *Jyrkämä, J. ja Nikander, P., Vanheneminen, hoiva ja arkietiikka Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. ja Viljanen, A. (toim.), 2022. Gerontologia. Duodecim. seuraavat luvut 1): I: luku 4) Vakimo, S. Kulttuurin näkökulmia vanhenemiseen; 2): V luku 27) Jyrkämä, J. Vanheneminen ja arjen toimijuus. Hakonen. S. ja Marin, M. (toim.) 2003: Seniori ja vanhustyö arjen kulttuurissa. PS-kustannus. Helminen P., 2020 (tai uudempi): Sosiaaliohjaus sosiaaligerontologisessa työssä. teoksessa Helminen J. (toim.) sosiaaliohjaus -lähtökohtia ja käytäntöjä, EDITA e-kirja Tapio T., 2019: Ikääntyminen, koti ja arki maaseutuympäristössä toimijuuden ja jatkuvuuden näkökulmasta, teoksessa: Päällysaho, Haasio, Saarikoski ja Uusimäki (toim.) Moninaista osaamista. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A, tutkimuksia 32 . e-kirja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava opettajien kanssa ennen opetuksen alkua. (ei voi sopia enää opetuksen alettua)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus ja vierailuluennot 1 / 5 Oppimistehtävät 2 /5 Kirjallinen arvioitava tehtävä / essee 2 /5
Opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan verkossa Zoomin välityksellä verkko-opetuksena, vierailuluentoina, oppimistehtävinä sekä arvioitavana kirjallisena lopputehtävänä. Lisäksi opetuksessa käytetään vierailevia asiantuntijoita gerontologisesta sosiaalityöstä ja ikääntyvien kotikuntoutuksesta ja geroteknologiasta. Osa opetusmateriaalista (n.1 op) on yhteneväistä SaamSote -hankkeessa (Opettus ja kulttuuriministeriö: Kulttuurisensitiivisen koulutuksen yhteiskehittäminen saamelaisten sosiaali- ja terveyspalveluille) tuotetun materiaalin kanssa. Sen teemana on kulttuurigerontologinen lähestymistapa ikääntyvien kanssa tehtävään sosiaalialan työhön, case ikääntyvät saamelaiset. Kurssille kuuluu kevyt ennakkotehtävä, joka annetaan talviloman jälkeen.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin infotilaisuus pidetään ensimmäisellä opetuskerralla 24.3. kello 17 - 19 opettajan Zoomissa. Tähän osallistuminen on edellytyksenä sille, että voi osallistua kurssille. Kurssiin kuuluu ennakkotehtävä, joka annetaan talvilomien jälkeen, kun ilmottautumisaika on päättynyt.
Arviointiasteikko
0-5