Siirry suoraan sisältöön

Service Design (YAMK) (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02467-YL00FM78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 24.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.09.2025 - 30.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Korkeakoulu
Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 100
Opintojakso
C-02467-YL00FM78
Toteutukselle C-02467-YL00FM78-3001 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Opinnot toteutetaan verkossa. Opintojakso on tyyliltään non-stop. Opiskelijoiden suorituksia arvioidaan noin kuukauden välein.

Oppimateriaalit

Lean Service Creation. Open source tools for change agents. The what, the how and the why. Futurice Sarvas, R., Nevanlinna, H. and Pesonen, J. (2017). Lean Service Creation. The handbook V1.8.Futurice. Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. and Schneider, J. (2018). This is Service Design Doing. Applying Service Design and Design Thinking in the real world. O'Reilly.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijana pääset valitsemaan oman projektiorganisaatiosi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista hyväksilukea.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin näyttöinä projektityöskentelyssä hankitussa osaamiessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla opiskelija vastaa itse omasta ajankäytöstään ja kokonaiskuormituksestaan. Opintojakson suoritusten tulee olla valmiina 31.7.2026 mennessä.

Hylätty (0)

Ei ole tehnyt vaadittuja oppimistehtäviä tai tuotos ei saavuta tasoa 1-2.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijana ymmärrät, muistat ja osaat selittää palvelumuotoilun keskeisiä peruskäsitteitä. Valittu kehittämisprojektisi on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksenasi on konkreettinen kehittämisehdotus. Olet tutustunut haasteeseen liittyvään tietoperustaan ja käytät sitä hyväksi kehittämisehdotuksessa. Käytetyt lähteet ovat näkyvissä, mutta niihin on viitattu puutteellisesti. Tekoälyä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat analysoida ja arvioida palvelumuotoilun keskeisiä peruskäsitteitä. Valittu kehittämisprojektisi on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksessa vastaat asetettuihin tavoitteisiin ja syntyy konkreettinen kehittämisehdotus. Ratkaisusi ovat perusteltuja. Olet tutustunut projektiin liittyvään tietoperustaan ja käytät sitä hyväksi kehittämisehdotuksessa. Käytetyt lähteet ovat näkyvissä ja niiden käytössä on noudatettu lähdekriittisyyttä. Tuotokseesi on sisällytetty teorian ja käytännön analyysiä sekä omaa pohdintaa. Tekoälyä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijana osaat luoda ilmiöön ja itsellesi merkityksellistä tietoa ja relaatioita. Valitsemasi kehittämisprojekti on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksessasi vastaat asetettuihin tavoitteisiin ja luot konkreettisen kehittämisehdotuksen. Ratkaisusi ovat laajasti perusteltuja ja monipuolisesti analysoituja. Olet tutustunut haasteeseen liittyvään tietoperustaan käytät sitä laajalti hyväksi kehittämisehdotuksessasi. Olet hankkinut laajasti erilaisia tietolähteitä ja käyttänyt niitä analysoiden ja soveltaen. Käytettämäsi lähteet ovat näkyvissä ja niiden käytössä on noudatettu lähdekriittisyyttä. Tuotokseesi on sisällytetty teorian ja käytännön analyysiä, omaa pohdintaa ja johtopäätöksiä. Tekoälyä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Palvelumuotoilun opinnoissa opit määrittelemään palvelumuotoilun kokonaisuutta, kehittämään palveluita palvelumuotoilun menetelmien kautta ja tunnistamaan erilaisia asiakastarpeita sekä palvelumalleja. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdän etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus. Opintojakso toteutetaan eriaikaisesti verkossa. Opiskelet täysin oman aikataulusi ja mahdollisuuksiesi mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Nonstop-verkkototeutus. Opinnon pääset aloittamaan noin viikon sisällä ilmoittautumisestasi. Opinnon suoritusaika on 3 kk. Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijat ilmoittautuvat opinnoille avoimen AMKin ilmoittautumisaikoina HAMKin verkkosivuila. HAMKin tutkinto-opiskelijat ilmoittautuvat opintoihin Pakissa. Opintojakson jälkeen sinulla on mahdollisuus antaa suorittamastasi opinnosta palautetta. Avoimen AMKin opintomaksun suuruus on 15 euroa/opintopiste ja maksu suoritetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Lisätietoja avoimen AMKin ilmoittautumisesta, maksuista ja opinnoista löytyy osoitteesta: https:/www.hamk.fi/avoin Ristiinopiskelun kautta mukaan liittyvien opiskelijoiden on hyvä tutustua HAMKin ristiinopiskeluohjeisiin. https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opintojen-suunnittelu/ristiinopiskelu/. Opiskelijan hyväksymisestä ei välttämättä tule opiskelijalle sähköpostia. Opintojaksolle hyväksymisen tilan löydät HOPSistasi. 20 paikkaa avoimen opiskelijoille.

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun