See, Hear and Taste Art (5 ECTS)
Code: C-02467-SO00CX41-3005
General information
- Enrollment
- 11.03.2024 - 19.04.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.05.2024 - 31.08.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Institution
- HAMK University of Applied Sciences, Hämeenlinna
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Course
- C-02467-SO00CX41
Learning outcomes
After completing this course, the student can - recognises connections between art and well-being through their own experience process - finds the ability to be moved by art - understands how the experience and multi-sensory nature of art can empower individuals or communities, enrich everyday life and strengthen agency - recognises the possibilities of art in socio-cultural work - is able to use the tools offered by art and culture that can be utilised in their work (image, word, movement and sound)
Teaching methods
Lähiopetus: Työpajat, ryhmätyö ja luennot toteutuvat ZOOM-ympäristössä Sähköiset oppimisympäristöt: Moodle ja Zoom Itsenäinen ja pienryhmä- tai parityöskentely. Opintojakson oppimistehtävässä opiskelija hyödyntää oppimaansa ja omaa luovuuttaan itse valitsemassaan toimintaympäristössä. Opintojaksolla painottuu työpajatyyppinen työskentely (zoomissa), jonka yhteydessä opiskelija saa hyvän näkemyksen taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien kirjosta ja käytöstä eri asiakasryhmien kanssa Opiskeltavia alueita ovat - musiikki ja äänimaisemat - kuvataide - moniaistisuus - luova kirjoittaminen - draama.
Location and time
Opintojakso toteutuu ajanjaksolla 27.5.-14.8.2024 zoomissa, moodlessa ja henkilökohtaisena työskentelynä itse valittuinana ajankohtina mainitulla aikavälillä sekä itse valitussa toimintaympäristössä. Opetuspäivät ovat 27, 28, 29.5 (ma, ti, ke) sekä 3.6 ja 4.6 (ma, ti) Elokuussa on seminaaripäivä 14.8. (keskiviikko). Opetus sijoittuu välille 09.00 - 15.15
Learning materials and recommended literature
Tarkemmat ohjeet kirjallisuuden hyödyntämiseen täydennetään tänne myöhemmin: Karjalainen, A.-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat - käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Laitinen, L. (2017). Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua [Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46]. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). (2017). Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7218-16-7 Dokumentti: Lauluja elämästä. (2018). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CLSpdXotLTE Mäki, S. & Linnainmaa, T. (2022). Omia sanoja etsimässä - johdatus vuorovaikutteiseen kirjallisuusterapiaan. Basam Books. Rönkä, A.-L, Kuhanen, I., Liski, M., Niemeläinen, S. & Rantala, P. (2011). Taide käy työssä - taidelähtöisiä menetelmiä työyhteisöihin. Lahden ammattikorkeakouluhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-115-7
Alternative completion methods of implementation
AHOT-menettelystä sovitaan opintojakson vastuuopettaja Mikko Romppasen kanssa ennen opintojakson alkua, sähköposti etunimi.sukunimi@hamk.fi
Internship and working life connections
Opiskelija soveltaa oppimaansa oppimistehtävässä erikseen sovittavassa toimintaympäristössä, joka voi olla myös hänen oma työpaikkansa tai jokin muu tähän soveltuva ympäristö.
Exam dates and retake possibilities
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
International connections
Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusta.
Student workload
Kokopäiväopiskelu, 135 tuntia työtä 5 opintopisteen opintojaksolla Luennot / työpajatyöskentely klo 9-15.30 (kuusi päivää) Zoomissa Viikoittain itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä Opintojakson suoritukset toteutuvat asteittain koko opintojakson aikana.
Content scheduling
Ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty / Hylätty Arvoitavat suoritukset ovat: - osallistuminen lähipetuksen työpajoihin (75 % lasnäolo edellytetään) - kirjallisuuspiiri - Sovitussa oppimisympäristössä (työelämä, harrasteryhmä, ystävät, oma perhe) toteutettu henkilökohtainen tai parityönä tehty kahden - kolmen kerran ohjauskokonaisuus ja sen raportointi - oman henkilökohtaisen työkalupakin kokoaminen Kaikki tehtävät voi koota esim. blogimuotoiseksi kokonaisuudeksi
Evaluation scale
Approved/Failed