Näe, kuule ja maista taide (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-SO00CX41-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.03.2024 - 19.04.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.05.2024 - 31.08.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 25
- Opintojakso
- C-02467-SO00CX41
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajanjaksolla 27.5.-14.8.2024 zoomissa, moodlessa ja henkilökohtaisena työskentelynä itse valittuinana ajankohtina mainitulla aikavälillä sekä itse valitussa toimintaympäristössä. Opetuspäivät ovat 27, 28, 29.5 (ma, ti, ke) sekä 3.6 ja 4.6 (ma, ti) Elokuussa on seminaaripäivä 14.8. (keskiviikko). Opetus sijoittuu välille 09.00 - 15.15
Oppimateriaalit
Tarkemmat ohjeet kirjallisuuden hyödyntämiseen täydennetään tänne myöhemmin: Karjalainen, A.-L. (2019). Luovan toiminnan työtavat - käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Laitinen, L. (2017). Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua [Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46]. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). (2017). Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7218-16-7 Dokumentti: Lauluja elämästä. (2018). [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CLSpdXotLTE Mäki, S. & Linnainmaa, T. (2022). Omia sanoja etsimässä - johdatus vuorovaikutteiseen kirjallisuusterapiaan. Basam Books. Rönkä, A.-L, Kuhanen, I., Liski, M., Niemeläinen, S. & Rantala, P. (2011). Taide käy työssä - taidelähtöisiä menetelmiä työyhteisöihin. Lahden ammattikorkeakouluhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-115-7
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija soveltaa oppimaansa oppimistehtävässä erikseen sovittavassa toimintaympäristössä, joka voi olla myös hänen oma työpaikkansa tai jokin muu tähän soveltuva ympäristö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettelystä sovitaan opintojakson vastuuopettaja Mikko Romppasen kanssa ennen opintojakson alkua, sähköposti etunimi.sukunimi@hamk.fi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty / Hylätty Arvoitavat suoritukset ovat: - osallistuminen lähipetuksen työpajoihin (75 % lasnäolo edellytetään) - kirjallisuuspiiri - Sovitussa oppimisympäristössä (työelämä, harrasteryhmä, ystävät, oma perhe) toteutettu henkilökohtainen tai parityönä tehty kahden - kolmen kerran ohjauskokonaisuus ja sen raportointi - oman henkilökohtaisen työkalupakin kokoaminen Kaikki tehtävät voi koota esim. blogimuotoiseksi kokonaisuudeksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokopäiväopiskelu, 135 tuntia työtä 5 opintopisteen opintojaksolla Luennot / työpajatyöskentely klo 9-15.30 (kuusi päivää) Zoomissa Viikoittain itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä Opintojakson suoritukset toteutuvat asteittain koko opintojakson aikana.
Sisällön jaksotus
Ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: Työpajat, ryhmätyö ja luennot toteutuvat ZOOM-ympäristössä Sähköiset oppimisympäristöt: Moodle ja Zoom Itsenäinen ja pienryhmä- tai parityöskentely. Opintojakson oppimistehtävässä opiskelija hyödyntää oppimaansa ja omaa luovuuttaan itse valitsemassaan toimintaympäristössä. Opintojaksolla painottuu työpajatyyppinen työskentely (zoomissa), jonka yhteydessä opiskelija saa hyvän näkemyksen taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien kirjosta ja käytöstä eri asiakasryhmien kanssa Opiskeltavia alueita ovat - musiikki ja äänimaisemat - kuvataide - moniaistisuus - luova kirjoittaminen - draama.
Lisätietoja opiskelijoille
Huom! Opintojakso toteutetaan jos ilmoittautuneita on vähintään 20. Opintojaksolla painottuu käytännön työpajatyöskentely eri menetelmäalueiden parissa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on saanut hyvän käsityksen ja ammatillisen osaamisen useista erilaisista taidetta ja kulttuuria hyödyntävistä luovista menetelmistä. Opetuspäivät (Zoom) ovat 27, 28 ja 29.5. (ma, ti, ke) sekä 3.6 ja 4.6 (ma, ti) Elokuussa on seminaaripäivä Zoomissa 14.8. (keskiviikko). Opiskeltavia alueita ovat - musiikki ja äänimaisemat - kuvataide - luova kirjoittaminen - moniaistisuus - draama Ilmoittautuminen: HAMKin opiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakissa toteutussuunnitelmassa näkyvänä aikana. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat ensisijaisesti Pepissä/Pakissa. Opintojakson tiedoissa (campusonline.fi -portaalissa) on ilmoittautumislomake opiskelijoille, jotka eivät pysty vielä ilmoittautumaan Pepissä/Pakissa. Opintojaksolle hyväksytyt muitten ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat ilmoittautumisajan päätyttyä sähköpostiviestin, jossa on ohjeet HAMKin tunnusten aktivoinnista. Huomaa, että viesti saattaa ohjautua roskapostikansioon. Toteutukselle hyväksytään 5 HAMKin opiskelijaa ja 25 CampusOnline opiskelijaa. Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteen antamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta. CampusOnline opiskelijat voivat antaa moduuli/opintojaksopalautetta selaimen kautta osoitteessa https://pakki.hamk.fi/spark.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty